GRUNDKUNSKAP OM SOCIALA KANALER

Gå på speed dating med dagens största sociala kanaler!
Vi bygger en utbildning efter era behov där ni får lära känna kanalerna lite bättre. 

Kontakta oss

Syftet med den här utbildningen är att ni ska få övergripande kunskap om dagens sociala medier-landskap. Att känna till grundläggande information om de största kanalerna är en förutsättning för att skapa sin optimala mediemix. Du behöver veta vilka kanaler dina målgrupper använder och om klimatet där passar din verksamhets budskap.

De största sociala kanalerna

Facebook och Instagram, som ingår i Metas koncern, har länge varit de dominerande sociala kanalerna och användandet fortsätter hålla sig stabilt. På kanalerna finns majoriteten av den svenska befolkningen representerad och är därför effektivt för företag som vill nå en bred målgrupp.

Den kanal som toppar listan över mest använda sociala kanalerna är dock Youtube. Anledningen är att det är en massiv sökmotor där vi hittar innehåll för alla smaker. Unga som gamla använder Youtube dagligen för att konsumera innehåll kring hobbys, underhållning och utbildning.

En av de nyare kanalerna, TikTok, har snabbt ökat i popularitet. Även om kanalen procentuellt sätt hamnar långt ner i listan så är det en kanal värd att hålla koll på med tanke på den utvecklas snabbt och fortsätter öka i användande, framförallt bland den yngre målgruppen.

Lär dig grunden i sociala kanaler

Snapchat är också en social kanal som varit populär länge och som fortsätter vara stabil. Här är det framförallt den yngre publiken vi når och för företag är det värt att utforska alla annonseringsmöjligheter hos kanalen.

Som kontrast till övriga sociala kanaler finns LinkedIn som fokuserar på arbetslivet. Jämfört med andra kanaler är den dagliga användningen inte så hög men kanalen är effektiv för bland annat företag inom B2B eller som behöver rekrytera.

Det finns givetvis fler kanaler på marknaden än dessa, exempelvis Pinterest och Twitter. Vi håller ständigt koll på förändringar som sker och nya aspiranter som dyker upp. Låt oss prata om vilka kanaler ni är nyfikna på! Antingen går vi igenom allihop eller avgränsar oss om ni hellre vill djupdyka lite extra i ett par av dem.

Utbildningens grundläggande innehåll:

  • Statistik om kanalerna och deras ursprung
  • Kanalernas kännetäcken och funktioner
  • Målgrupperna och användarbeteenden
  • Möjligheter och utmaningar för företag
  • Optimalt innehåll anpassat för kanalernas kontext 

Vill ni boka en utbildning?

Utbildningen passar för ert marknads- eller kommunikationsteam oavsett vilken bransch ni befinner er i. Vi rekommenderar att utbildningen består av 1-3 halvdagar beroende på omfattning och förkunskaper hos deltagarna. Vill ni hellre boka en heldag är det inga problem – vi hittar sätt att hålla energin uppe! ?

Vi börjar med ett uppstartsmöte där våra utbildare får mer information om vilka ni är, vad ni har för förkunskaper och hur era behov ser ut. Efter det kan vi skräddarsy utbildningen så den passar er.

En meny fylld med utbildning

Thumbnail grund i sociala kanaler

Grundkunskap om sociala kanaler

Lär er mer om optimala mixen av sociala kanaler för era affärsmål

Skapa innehåll för sociala kanaler

Låt teamet bli mer kreativa – gå en utbildning i innehållsskapande.

Thumbnail annonsering på sociala kanaler

Annonsering på sociala kanaler

Lär er annonsera kostnadseffektivt, datadrivet och strategiskt.

Thumbnail Google Ads

Annonsering med Google Ads

Få mer kostnadseffektiva resultat i er betalda annonsering via sökmotorer.

Thumbnail Programmatic

Annonsera med Programmatic

Bli en stjärna på programmatisk annonsering!

Meta Ads Manager

Skräddarsydd en utbildning i verktyget Meta Ads Manager.

Strategi för digital närvaro

Skapa en tydlig strategi för er digitala närvaro – vi utbildar er hur!

Målspårning med Google Tag Manager

Så fixar ni er målspårning med GTM - vi utbildar er!

Thumbnail GA4

Google Analytics 4 – GA4

Förlora inte värdefull data - utbilda er inom Google Analytics 4!

Skapa video med enkla medel

Låt kreativiteten flöda! Praktiska och enkla medel för att skapa videocontent.