Trender i sociala medier 2022
Salgados topp 5 hetaste trender i sociala medier
En bit in på året vill vi påminna om fortsatt viktiga trender i sociala medier under 2022. På Salgado har vi knåpat ihop en go-to för dig som arbetar med sociala medier eller för dig som bara vill ha koll på vilka trender som florerar 2022. Här får du ett urval av våra bästa SoMe-tips!
1. Customer service – stigande trend i sociala medier 2022
Konsumenterna efterfrågar service på ett smidigare sätt och företagen tar nu sin chans att göra detta med hjälp av sociala medier. Sociala medier har gått från att vara en digital fritidsgård till att bli vår tids nyhetskälla. Här får vi ta del av information om allt från globala nyheter till de senaste trenderna inom bland annat mat, dryck och mode.
Utvecklingen av sociala medier har medfört att plattformarna numera även fungerar som en digital detaljhandel och en stor del av det vi handlar idag sker online. Detta har i sin tur gjort att företag nu ser ett behov och en möjlighet att använda sociala medier till en plats för kundservice.
För att möta konsumenternas behov av kundservice är chatbotar en växande trend som allt fler företag investerar i. Det för oss in på nästa trend!
2. Chatbotar – din virtuella hjälpreda
Robotarna blir hetare och hetare. En chatbot ökar tillgängligheten för dina kunder eftersom den finns tillgänglig dygnet runt. Den kan svara på de vanligaste frågorna och guida dina kunder. Visste du att chatbotar kan spara upp till 50% av kostnader för kundservice? Detta är förmodligen en stor anledning till att fler och fler företag implementerar chatbotar på sina hemsidor.
Ett exempel på användare av chatbotar är Destination Uppsala. Ett bolag som som fokuserar på att marknadsföra Uppsala. Chatboten hjälper besökare i stan att hitta sevärdheter och annat staden har att erbjuda. Chatboten har underlättat för turister som själva kan hitta det de söker i staden.
Psst… visste du att Salgado älskar chatbotar? Läs mer om tjänsten här!
3. Social shopping – handla direkt på sociala medier
Vi är nog alla ense om att onlineshopping är det absolut smidigaste sättet att konsumera produkter idag. Social shopping innebär helt enkelt en kombination av sociala medier och shopping. I dagsläget går fler av oss in på sociala medier för att göra research om produkter snarare än att googla. Sociala medier har blivit en e-handelsplattform där du kan läsa och skriva recensioner om produkter. Företag väljer allt oftare även att använda följares egna bilder i sina flöden och tagga produkterna i dessa.
Social shoppings stora utveckling kan även ses på exempelvis Snapchat som storsatsar på AR-shopping. Användare kan “prova” produkterna i appen och handla dessa direkt. Det här används bland annat av märket Dior som ger dig chansen att testa olika skor, läppstift eller solglasögon. Det här ger oss i princip samma upplevelse som att prova produkter i en fysisk butik. Skillnaden är att vi inte ens behöver ta oss hemifrån. Kolla in Diors Snapchat här!
4. Influencer marketing – Micro-influencers mer lönsamma
Att använda sig av influencers på sociala medier är i princip en norm på dagens sociala medieplattformar. En fortsatt trend är att fler företag söker sig till mindre influencers, så kallade micro-influencers. Genom att använda sig av mindre influencers har företag möjlighet att på ett mer lönsamt vis använda sig av flera influencers.
Företag skapar oftare samarbeten med mindre influencers som står för samma värderingar som företagen vill förmedla. Micro-influencers har ofta även ett större engagemang bland sina följare vilket gör det lättare för företag att få spridning. Ett exempel är Isbjörn of Sweden som producerar friluftskläder för barn. Isbjörn marknadsför sina produkter med hjälp av följarnas egna bilder. Det är den genuina och ärliga approachen befintliga och blivande kunder söker!
Bilder från isbjornofsweden.com
5. Ingen trend i sociala medier 2022 utan TikTok
TikTok kan inte längre ses som en underdog eller utmanare, plattformen når konstant nya höjder i antalet användare. För att nå Gen Z är TikTok ett måste. Som alltid ser vi annonsörerna följa målgruppens fotspår och allt fler företag etablerar en stark kommunikation på TikTok.
TikTok har nu i början av 2022 också lanserat “Tactics”, en utbildningsportal som nu vid uppstart enbart har några tutorials om annonsering. Här kan vi nog vänta oss att följa en spännande utveckling! Idag upptäcker 44% nya märken på TikTok och 35% har köpt produkter via plattformen.
CAIA Cosmetics är ett exempel på hur man använt sig av marknadsföring via TikTok. Här delas främst följarnas egna inlägg där de testar CAIAS produkter och synliggör dessa på lekfulla sätt. Det är just det följarna på TikTok vill ha, de vill se personer de kan relatera till. Vem vet, det kan vara ditt framgångskoncept om du vill marknadsföra dina produkter eller tjänster.
Vilka utmaningar står ni inför 2022 och vilka trender är ni nyfikna på? Kontakta oss så pratar vi mer!
/ Teamet på Salgado