Nyhet på Instagram … Vad innebär företagskonto?
Instagram lanserade förändringen i USA för en tid sedan och nu har inställningen kommit till Sverige. Tidigare har det inte funnits någon kategorisering mellan konton på Instagram, till skillnad från Facebook där företagskonton har existerat i flera år. Men nu kan företag som finns på Instagram ändra i inställningarna och ange att man är ett företag. Vad innebär detta och hur gör du för att ändra ditt konto till ett företagskonto?
Vad innebär företagskonto?
Till att börja med ändra din profil/biografi. Du får en CTA-knapp (Call to action) såsom ”kontakta oss”, vilket givetvis är positivt då kopplingen vidare till hemsidan, kontaktformulär eller dylikt har varit en svaghet på Instagram tidigare.
Den nya biografin innehåller även vad för typ av företag du är och hur man hittar till er fysiska plats.
Mer utförlig statistik
Den stora fördelen är dock tillgången till mer utförlig statistik. Från det att du har växlat till företagskonto börjar Instagram mäta parametrar som inte varit tillgängliga tidigare. Både vad gäller hur dina inlägg presterar och vilka det är som följer dig och interagerar med dig. Instagram har även tidigare varit en stark plattform för varumärkesbyggande och content marketing, men på grund av knapphändig statistik har det varit svårt att mäta insatserna på kanalen. Nu får du se antal visningar, räckvidd, interaktioner, CTR, hur många som klickar sig vidare till din webbplats, hur ofta dina följare besöker appen osv.
Nya annonsformat
Hittills har marknadsföring på Instagram varit begränsat till så kallade dark posts. Det vill säga att man betalar för att ett inlägg ska synas i flödet, men då syns inte inlägget på er profilsida. I och med att du anger att du är företag är en kvalificerad gissning att du kommer att erbjudas en rad nya annonsformat, så som att boosta inlägg, karusellannonser och följar-kampanjer för att förstärka din följarskara.
Den andra sidan av myntet
Givetvis innebär detta även att Instagram, genom sin algoritm, i större utsträckning kan styra hur många företagsinlägg som ska visas i flödet när en privatperson loggar in på appen. Precis som på Facebook lär algoritmen prioritera vänner och familj före företag och även om de inte talar i samma klarspråk själva, så blir det svårare att få dynamisk spridning som företag om man inte betalar för sig.
Vår rekommendation
Potentiellt kan man ju ducka algoritmens hårdare ställda krav på företagskonton genom att inte växla till ett företagskonto, men eftersom att Facebook redan har gjort samma resa så vet vi av erfarenhet att det är svårt. Förmodligen så vet Instagram redan att ditt konto tillhör ett företag (genom kopplingar till Facebook och epost-adresser). Risken är att de nedprioriterar företag i skepnad av privatpersoner ännu mer. Det bästa är alltid att agera såsom de social mediala jättarna vill för att få synlighet, interaktion och delning
Hur gör man?
Om du redan har en koppling mellan ditt Instagramkonto och ditt företags Facebooksida så kommer du att få upp informationen så snart du öppnar appen.
Du går sedan in på inställningar (kugghjulet) och väljer att växla till företagskonto. Vad det verkar så kan man ändra tillbaka till personkonto senare, om du skulle ångra dig.
Avslutningsvis en liten ”kom ihåg vart du hörde det först”. Om vi på Salgado ska spåna lite framåt så är nästa uppdatering på Instagram att de inför en dela-knapp. Genom att integrera repost i appen så främjar de viralspridning av innehåll samtidigt som de får ytterligare ett mått på hur relevant innehållet är.