Allt du behöver veta om kultur och algoritm på TikTok

TikTok har tagit marknadsföringsvärlden med storm, och det är ingen tvekan om varför. Plattformen har flera unika styrkor som gör den till en kraftfull marknadsföringskanal för företag och varumärken. För det första är TikTok den enda sociala plattformen som är helt fokuserad på video, vilket gör den till det perfekta stället att skapa engagerande och interaktivt innehåll.

Häng med när vi förklarar hur du kan använda TikTok som en marknadsföringskanal, vad dess styrkor är och vad du behöver tänka på innan du kastar dig in.

Förresten, föredrar du att titta på video istället för att läsa? Titta på reprisen av vårt TikTok-webinar där Felicia pratar om att “Boosta din marknadsföring med TikTok”.

Den kan du se här.

Okej, nu kör vi!

Styrkorna i TikTok

En av de främsta styrkorna med TikTok är dess smarta algoritm som hjälper till att hålla användare fast i flödet. Algoritmen är verkligen skrämmande bra på att presentera och fånga upp relevant innehåll för användarna. Även annonser, som är producerade på rätt sätt, kan smälta in i flödet och leda till längre tittartid.

Vad beror detta på? En förklaring kan vara att kulturen och förväntningarna på hur innehåll ska se ut på Tiktok är högt ställda. Du kommer inte undan om du inte anpassar ditt innehåll. Självklart hittar du också dåliga exempel på både organiskt innehåll och annonser. Men algoritmen är snabb på att sortera bort sådant.

Satsa på att bli riktigt bra på video

Låt oss återvända till video och fråga oss varför formatet är så populärt. Det enkla svaret är att video kan förmedla budskap mycket snabbare än text, och vi tar lättare till oss information i videoformat. Hjärnan kan faktiskt se bilder som visas i endast 13 millisekunder, och visuell information bearbetas 60,000 gånger snabbare i hjärnan än text. Häftigt, eller hur?

På TikTok är det video som gäller.

Studier visar att en kombination av visuella medier, som bilder eller filmer, tillsammans med informativt textinnehåll leder till bättre långtidsminneslagring. Detta fenomen beror på att visuella intryck triggar känslor och hjälper människor att interagera med innehåll snabbare och effektivare.

Därför är det viktigt att använda olika medier för att förbättra innehållets tydlighet och tillgänglighet för olika målgrupper. Dessutom, kan användning av olika medier tillsammans med informativ text förbättra den kreativa processen vid skapandet av innehåll.

Gemenskapen på TikTok

Det är också viktigt att notera att TikTok är en plattform som bygger på interaktion och community. Video i all ära men om du inte interagerar med din målgrupp går du miste om mycket av det som gör plattformen unik. Det är en plattform för underhållning enligt dem själva men på Tiktok ser man att många användare interagerar med varandra, skapar duetter och deltar i utmaningar, vilket gör det till en utmärkt plats för företag att bygga varumärkeslojalitet och engagemang.

Algoritmen och samspel mellan användarna är två unika styrkor för plattformen och värda att utforska vidare. Vi kommer att diskutera algoritmen mer i detta blogginlägg och förklara varför ”content over social” är normen på TikTok.

En rolig fakta om TikTok är att det finns 2,7 miljoner månatliga aktiva användare i Sverige under 2021. Detta visar att plattformen är en viktig kanal för att nå en svensk publik. Det är vanligt att anta att endast användare i de yngre åldrarna använder TikTok, men statistik från Svenskarna och Internet visar att även äldre målgrupper är representerade, om än i något mindre antal än de yngre.

Content framför social

För företag som vill använda TikTok som en marknadsföringskanal är det viktigt att ha en regelbunden närvaro och att engagera sin publik. Det cirkulerar mycket statistik kring den organiska räckvidden på TikTok jämfört med andra plattformar, eftersom den på TikTok upplevs som mycket större. Det är ungefär som Instagram i dess tidiga dagar, då dina följare såg ditt innehåll i mycket högre utsträckning än idag.

TikTok har flera olika platser där användarna kan hitta och konsumera innehåll. F.Y.P. (För dig-sidan) är den mest populära och visar innehåll baserat på användarens beteende och intressen. Användarna kan också scrolla i ett “Following”-flöde för att se innehåll från konton de följer. Live-funktionen låter användare sända direkt till sina följare i realtid och Explore-funktionen låter användare söka efter specifika ämnen eller användare på plattformen.

Vilket typ innehåll ska jag göra då?

Det är bara du som vet vilken typ av innehåll som passar bäst för dig och ditt företag. Men som tidigare nämnt är det viktigt att hitta en form av innehåll som fungerar på TikTok. Detta gäller självklart på alla plattformar, men många kreatörer upplever TikTok som särskilt krävande i detta avseende.

Vi har nämnt det tidigare, men det skadar inte att säga det igen – autenticitet och personlig tonalitet fungerar allra bäst just nu. En av de mest populära typerna av innehåll på TikTok, som även har spridit sig vidare till andra plattformar, är användargenererat innehåll (UGC). Vi kommer att skriva mer om detta längre ner.

Förutom autenticitet brukar Innehåll som fungerar på TikTok kategoriseras ner till följande:

  1. Duett/sammanfoga: En av de populäraste och unika funktionerna på TikTok är möjligheten att skapa en duett eller sammanfoga en video med en annan användares video. Detta gör det möjligt för användare att visa upp sin kreativitet och samarbeta med andra.
  2. Roligt innehåll: TikTok är känt för att vara en plattform för roligt innehåll. Användare skapar ofta roliga och underhållande videor som sprider glädje och skratt bland tittarna.
  3. Cancel culture: En annan trend som har blivit allt vanligare på TikTok är ”cancel culture”. Användare använder plattformen för att uttrycka sin upprördhet över något eller någon och uppmanar andra att också bojkotta eller ”cancel” personen eller företaget.
  4. Utbildande innehåll: TikTok är inte bara för skoj och lek, utan det finns också en stor mängd utbildande innehåll på plattformen. Användare skapar tutorials och tips om allt från matlagning till makeup.
  5. Inspirerande innehåll: Slutligen är TikTok också en plattform för inspirerande innehåll. Användare skapar ofta videor som ger inspiration och motivation till tittarna, exempelvis genom att dela sin egen livshistoria eller visa upp sin träning. Detta görs ofta genom vackert och estetiskt innehåll.

User Generated Content (UGC) is queen

Alla snackar om UGC just nu, och det är inte utan anledning – för många ger det bra resultat. Men vi ser fortfarande en hel del varumärken som överproducerar sitt innehåll. Med ”överproducerat” menar vi att det är för polerat, för perfekt och helt enkelt för reklamigt. Företag som bara publicerar om sitt överproducerade innehåll på TikTok kommer ha det tufft. 

Låt oss först klargöra skillnaden mellan olika typer av UGC: å ena sidan finns det som skapas av dina fans och följare, och å andra sidan finns det UGC som du själv skapar. Båda typerna har sin plats, men svårighetsgraden skiljer sig åt.

För att få dina fans att skapa innehåll åt dig behöver du engagera dem på ett effektivt sätt. Ett vanligt tillvägagångssätt är att skapa utmaningar, göra duetter eller hänga på aktuella trender, vilket fungerar särskilt bra för videoinnehåll. Det är dock en utmaning att få människor att skapa innehåll, och om det inte sker naturligt kommer du inte ha något att dela med dig av. Men när det funkar når du brett på plattformen.

Du bör dock vara medveten om att du spelar med högre risk på detta sätt – utbetalningen kan potentiellt vara högre, men du kan också lämna bordet utan något.

Egenproducerat UGC kan argumenteras vara mindre äkta eftersom det är iscensatt. Men som företag är vårt mål att smälta in med övrigt innehåll på Tiktok och framstå som mer autentiska. Det är vanligt förekommande att se denna typ av innehåll just nu, antingen genom samarbeten med influencers eller genom att anställa mindre och okända kreatörer för att producera recension-videos eller ”How-to”-videos.

Här nedan ser du exempel på UGC från Blendjet själva, och från en mindre kreatör.

@blendjet Grow your smoothie obsession by getting your own #BlendJet at BlendJet.com 💕 #portableblender #TipTok #Spring #TreatYourself #HealthyRecipe ♬ original sound - BlendJet
@alyssiaaleavell two dogs & a baby have my white bed FCKD. clean some sh*t i’ve been neglecting with me 🫶🏽 little green machine is out here doing gods work. #bisselllittlegreen #springcleaning #softframebed #cloudbed #cloudbedframe #couchcleaning #cleantok ♬ GIVE IT TO ME X LONDON BRIDGE - ALTÉGO

Hur du optimerar ditt innehåll

När det gäller att optimera ditt innehåll på TikTok är användningen av relevanta hashtags en viktig faktor. Hashtags kan hjälpa till att öka synligheten och spridningen av dina videos genom att hjälpa algoritmen att indexera korrekt. Du kan alltså genom att använda rätt hashtags nå en större publik och potentiellt få fler visningar och gilla-markeringar. Det är också viktigt att lägga till text i dina TikTok-videor direkt i appen för att göra dem mer sökbara. Tänk SEO, fast för sociala medier.

För att nå framgång på TikTok är det viktigt att ge ditt innehåll tid att växa. Tålamod och kontinuitet – sådant som ibland är svårt. Konton på TikTok växer oftast långsamt, så det är viktigt att du fortsätter att publicera innehåll regelbundet. Det kan ta tid att bygga en följarskara, men genom att posta regelbundet kan du öka chansen att nå ut till fler människor.

Ett pro-tips är att om du har innehåll som du tror på men inte fick den respons du förväntade dig, kan du redigera det och publicera det igen. Detta kan ge dig en ny chans att nå en större publik. Så, om du inte får så många visningar eller gilla-markeringar på dina videor, ge inte upp. Fortsätt publicera och redigera ditt innehåll tills du hittar din publik.

En annan faktor att tänka på när du arbetar med innehåll på TikTok är att kvalitet inte alltid är det viktigaste. Ja, vi skrev faktiskt det – tro det eller ej. Låt oss förklara.

Ribban är låg på TikTok, så kvantitet är faktiskt viktigare än kvalitet just nu. Det betyder att du bör posta varje dag och stycka upp längre videos till flera korta. Detta kan öka dina chanser att nå fler människor och få fler visningar och gilla-markeringar. Och som tidigare nämnt behöver du inte vara en professionell videoproducent för att lyckas på TikTok. Autenticitet och personlighet kan vara viktigare än perfektion och det finns gott om exempel på detta.

Trampa rätt bland copyrightskyddat material

Företag och varumärken måste vara försiktiga med att använda upphovsrättsskyddad musik på TikTok. Påföljderna kan variera från att videor tystas eller tas bort, men även att det leder till rättegångar vilket är fallet nyligen. Enligt TikToks användarvillkor är det breda musikbiblioteket begränsat till ”personlig, icke-kommersiell användning.” Tough luck!

Det är därför viktigt att företag noggrant överväger sin användning av musik på plattformen och säkerställer att de har rättigheter och tillstånd att använda musiken på ett kommersiellt sätt.

En enklare, riskfri och självklar väg för varumärken och företag att marknadsföra sig på TikTok är att skapa unikt innehåll som helt enkelt inte använder upphovsrättsskyddad musik, eller att samarbeta med artister och låtskrivare för att skapa originalmusik som kan användas på plattformen.

Men ett ännu bättre sätt är att använda TikToks egna musikbibliotek som du kan använda för kommersiell användning. Coolt, va?

Nu har du nått slutet av detta blogginlägg och vi hoppas att du har lärt dig en massa nytt. Och som alltid, om du behöver hjälp med att komma igång, producera innehåll eller skapa din första strategi för TikTok, så är vi bara en mötesbokning bort.

Vill du lära dig mer om TikTok och dess marknadsföringsmöjligheter?

Kolla in reprisen nedan av webinaret ”Boosta din marknadsföring med TikTok” som Felicia höll i.