Instagram 101: Boosta ditt organiska innehåll

Hur kommer det sig att det inlägg du har lagt timmar på att skapa endast får 13 likes, medan det du snabbt satte ihop på 10 minuter får hela 200 likes? Instagram kan framstå som ett mysterium, men vi har koll på läget. Det finns nämligen några lifehacks du och ditt företag  kan använda er av när ni postar inlägg organiskt på Instagram för att öka era chanser att synas. Nybörjare eller proffs, här kommer några saker att tänka på framöver!

I denna sprakande serie “Instagram 101” kommer vi att dyka djupt ner i det hetaste som Instagram har att erbjuda. Vi kommer att utforska de senaste funktionerna, gräva upp de mest magnifika trenderna och slänga in några listiga tips och trix för att du ska kunna maxa ditt Instagramanvändande!

1, 2, 3… nuuuuu kör vi!

Vad menas med organiskt innehåll?

Organiskt innehåll kallas de inlägg, reels och stories som läggs upp utan betald marknadsföring eller annonsering. Inläggen går därav inte lika enkelt att rikta mot en specifik målgrupp, utan de sprids naturligt genom användarnas beteende och delningar. 

Till skillnad från betald annonsering brukar målet med det organiska innehållet vara mer än att bara få folk att köpa era produkter eller boka era tjänster. Det organiska innehållet bygger ofta på varumärkeskännedom, det vill säga, på ett naturligt sätt sprida ordet om ert varumärke. 

Fördelen med denna typ av publicering är att det uppfattas som mer autentiskt och anses därför vara en viktig del av många företags sociala medie-strategier. Att göra det naturligt och att även faktiskt nå ut till användare är lättare sagt än gjort, så här kommer våra bästa tips för att publicera organiskt innehåll!

Haka på trender

Trender är verkligen toppen. Det är populärt innehåll som sprids snabbt, oftast är kortlivade men fångar mycket uppmärksamhet. Trender framstår ofta i samband med aktuella händelser eller kulturella fenomen som får människor att reagera.

Genom att delta i trenden kan du bidra till att engagera din publik och samtidigt skapa relevant innehåll som passar in i det som är aktuellt och populärt på plattformarna. Det blir som ett bevis på att du verkligen är med i matchen och att det är dig man ska följa om man själv också vill vara det!

Såhär såg det ut när vi på Salgado hakade på Wes Anderson trenden i våras!

2 kollegor som fikar i Uppsala, Wes Anderson style

Ni hittar hela klippet här!

Men hur ska jag veta vad som trendar då?

Bra fråga! Hänger du mycket på sociala medier själv är det enklare att upptäcka vad som trendar då du själv kan upptäcka de ljud- eller videoformat som förekommer ofta. Annars kan vi tipsa om en grym artikel som Later Blog veckovis uppdaterar med trendspaningar på ljud som är populära på Instagram. 

Artikeln består av kortfattade förklaringar av det trendande ljudet och innehåller ett stycke om hur du kan använda det i din strategi. Dessutom inkluderar de antalet reels som använder ljudet just nu samt om ljudet är okej att använda för företagskonton.

Du hittar artikeln här!

Sökordsfokuserade captions

Sökord, eller nyckelord som de annars kallas, är de ord och termer som användare skriver in när de letar efter en specifik sak. Dessa ord är otroligt värdefulla för dig att ha koll på för att kunna förbättra din synlighet vid rätt tillfälle. 

Det du vill uppnå med dina captions (bildtexter) är att möta användarnas behov och det gör du genom att ta reda på vad de faktiskt vill se. För att uppnå detta bör du göra lite research – vad söker användare på för ord/fraser inom din bransch? Kika igenom Instagram, fråga vänner och fråga dig själv.

När du har lite koll på läget är det bara att väva in dessa ord/fraser på ett naturligt sätt i dina captions och på så sätt boosta synligheten av ditt organiska innehåll!

 Psst… Vad du skriver i kommentarerna spelar ingen roll för din synlighet, så nej, hashtags fungerar inte om du lägger dem i kommentarerna.

Genomgående struktur

Genom att ha en genomgående struktur på dina inlägg/reels gör det att användare enklare känner igen ditt innehåll då det kopplas till vissa färger eller typsnitt. Därför är det viktigt att ni har en tydlig grafisk profil som även genomsyrar ert innehåll på Instagram! Några som gjort det väldigt bra är det här företaget:

Screenshot från Coca Cola Sveriges Instagram

(Hämtad från @cocacola_sverige på Instagram)

Även om denna bild bara har 50% skärpa så vet vi ändå vad det är för varumärke som marknadsförs. Det är för att vi associerar färgerna och formen på produkten så pass starkt till varumärket.

Så var konsekvent i valet av färger och typsnitt även på dina sociala medier. Detta kanske kan framstå som en självklarhet för många, men vi vill verkligen trycka på vikten av att ha ett tydligt varumärke – även på sociala medier.

Avslutningsvis - några snabba do’s!

  • Platstagga alltid inlägg/reels. På så sätt hjälper du algoritmerna veta var du befinner dig och ditt innehåll kan visas för de som tidigare visat intresse för de platserna.

  • Collab posts är fortfarande hett! Lägger du upp ett inlägg med andra, använd funktionen för att på ett naturligt sätt nå ut till fler. Vet du inte hur man gör? Spana in detta blogginlägg för en steg för steg-guide.

  • Var konsistent i ditt postande! Att ha ett tydligt schema för när du ska lägga upp vad kan hjälpa så att du håller en jämn nivå. En rimlig siffra att satsa på är minst 2-3 inlägg i veckan.

Och några snabba don’ts!

  • Lägg inte ut saker utan ett syfte. Det du delar med dig av ska ge värde till dina följare och behöver antingen vara exempelvis underhållande eller informativt.

  • Ta inte bort negativa kommentarer. Får ditt innehåll kritik är det mycket bättre att du ber om ursäkt eller förklarar dig. Användare uppfattar dig ofta som mindre autentisk som du ignorerar och tar bort kritiken.

  • Missa inte att uppmana till interaktion! Se till att ditt innehåll eller din caption innehåller någon slags uppmuntran till engagemang. Be följarna berätta om sina egna upplevelser eller tycka till. På så sätt kan du få fler att kommentera och det skapar en härlig dialog under dina posts!

What’s next?

Nästa blogginlägg kommer att handla om Reels! Vad är viktigt att tänka på när du skapar reels och hur ska jag komma på vad för innehåll jag faktiskt vill filma? Oroa er inte. Vi kommer dela med oss av idéer på content ni kan skapa och finurliga tekniker som kommer ta ert reelskapande till nya höjder!