4 fördelar med programmatisk annonsering

Tredje advent närmar sig och Lucia, hon är redan här. Välkommen du goda med ljuset hit, välkommen med tips och råd som spar oss från slit! 

Idag har vi på Salgado tänt det tredje ljuset, vilket bara kan betyda en sak – vi kommer bjuda på adventstips. Och då kanske du undrar, vad i hela friden är adventstips? Jo, varje vecka fram till jul bjuder vi på handplockade tips och tricks från våra egna Salgadinhos. Vi kommer att duka upp julbordet med tips inom strategi, AI och annonsering.

Idag riktar vi blickarna mot den starkaste skinande stjärnan på annonseringshimlen – programmatisk annonsering. Att förstå fördelarna med metoden är ett tips i sig, för när du vet vad det faktiskt kan göra för dig, kan du fatta smartare beslut, få mer för pengarna och skapa kampanjer som verkligen levererar. Gång på gång.

För att göra det enkelt och träffsäkert har vi bett vår skinande, seniora kampanjspecialist Mattis Engstedt att guida oss, som vår alldeles egna Lucia. Med ljus i ditt hår, visa oss vägen Mattis!

Bild på Mattis Engstedt, Senior Kampanjspecialist på Salgado

1 - Målgruppssegmentering på en djupare nivå

Ligger ni också och drömmer om att nå ut till rätt målgrupp om nätterna? En av fördelarna med programmatisk annonsering är att vi inte behöver nöja oss med de målgrupper som en enskild plattform erbjuder, utan vi har möjlighet att dra nytta av data från flera olika leverantörer. På så sätt kan vi skapa hyperprecisa segment baserade på intressen, beteenden och demografi, så att vi verkligen når ut till rätt personer.

2 - Realtidsinsikter

En till fördel med programmatisk annonsering som hjälper oss se över våra annonser är att vi får tillgång till data i realtid. Istället för att vänta på efterhandsrapporter kan vi följa kampanjens utveckling medan den rullar och justera den direkt.

Det är en gamechanger för att optimera och styra våra annonser med mer precision.

3 - Bred räckvidd över flera kanaler

Från displayannonser och utomhustavlor till TV, radio och poddar. Programmatisk annonsering gör det möjligt att annonsera över flera kanaler, vilket gör det enklare för dig att bygga synergieffekter som stärker både ditt budskap och varumärke. En STOR fördel om du vill se till att just ditt varumärke syns.

4 - Kostnadseffektivitet och transparens

Betala mindre men få fler högkvalitativa leads, hur går det ihop?

Annonseringsmetoden använder sig av AI för att buda på annonsutrymmen i realtid, vilket innebär att du alltid betalar marknadspris baserat på tillgång och efterfrågan. Dessutom kan programmatisk annonsering ge full insyn i vart pengarna går, från publicisternas andel till plattformsavgifter. Transparens på riktigt!

 

Vill du lära dig mer om programmatisk annonsering?

Spana in vårt blogginlägg där vi går igenom metoden och förklarar hur den funkar steg-för-steg.