Vad är programmatisk annonsering?

De är verkligen ÖVERALLT.

I reklampausen när du kollar på ditt favorit tv-program.
På den digitala utomhustavlan du alltid ser påväg till jobbet.
I podden du lyssnar på medan du dricker ditt morgonkaffe.
Till och med högst upp på morgontidningens hemsida.

Vi pratar såklart om de programmatiska annonserna. Men vad är egentligen programmatisk annonsering och hur fungerar det?

Programmatisk annonsering

Bild på en hand som håller i en megafon för att representera programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering, även kallat Programmatic, är enkelt förklarat en teknik för att automatiskt köpa digitalt annonsutrymme i realtid genom auktioner. Alla digitala format och kanaler kan köpas och säljas med hjälp av tekniken och idag sker det oftast med stöd av AI och maskininlärning. Detta för att bäst kunna optimera kampanjen mot utvalda mål, det vill säga KPI:er.

Innan programmatisk annonsering fanns så skedde allt manuellt. Annonsören kontaktade en publicist, förhandlade om pris, skickade över annonsmaterialet och fick sedan ivrigt sitta och invänta rapporten som skickades över när kampanjen var färdig. Tuffa tider! Men sen 2009, när Programmatic äntligen kom, har allt gått mycket smidigare och idag är det ett av de mest kraftfulla sätten att köpa annonsutrymme på. Det vill säga, har du inte testar det än, kan det vara dags att göra det nu.

Hur funkar det?

Som vi tidigare nämnt så sker det idag mer eller mindre automatiskt, men det ligger såklart en hel del tankeverksamhet bakom besluten som tas för att rätt annons ska synas på rätt ställe framför rätt personer vid rätt tid. Låt oss förklara hur det går till.

Ett företag är sugna på att lansera en kampanj, så de kontaktar en annonsör, exempelvis Salgado! Annonsören använder då en plattform som är specifikt framtagen för att köpa utrymmen programmatiskt, kallat en DSP (Demand side platform). Det är på plattformen som annonsören ställer in hur annonsutrymmet ska köpas. En DSP möjliggör för annonsören att köpa annonsutrymmen från flera olika publicister och kanaler, vilket gör att processen går väldigt smidigt till.

Det annonsören behöver göra är att rikta annonseringen mot rätt målgrupp samtidigt som de tar hänsyn till vid vilket tillfälle annonsen syns samt i vilken kontext. Detta görs exempelvis genom att ta hänsyn till geografisk plats, intressen, användarbeteende och användaraktivitet.

Bild på en måltavla för att symbolisera hur specifikt vi kan rikta annonser med hjälp av programmatisk annonsering

Alla annonsutrymmen köps i realtid samma ögonblick som annonsvisningen sker i form av en auktion. Detta innebär att priset styrs av tillgång och efterfrågan. Som annonsör får man därmed full transparens och betalar inte mer än vad visningen av annonsen faktiskt är värd. 

Att allt sker i realtid möjliggör även för annonsören att få full kontroll över annonsen. Statistiken blir tillgänglig direkt och ändringar som görs träder i kraft på en gång. Detta skapar möjligheten för annonsören att kontinuerligt kunna analysera, utvärdera och optimera kampanjerna direkt utan någon fördröjning.

Så nästa gång du ser en annons som känns skräddarsydd just för dig, oavsett om det är i reklampausen, på den digitala utomhustavlan eller i podden du lyssnar på, vet du att det är programmatisk annonsering som ligger bakom det. Du får se annonser anpassade just för dig och annonsörerna får möjligheten att få just den publik de vill nå.

Programmatic är inte bara framtiden, det är här och nu. Så vad väntar du på? Dyk in i den programmatiska världen och upptäck hur det kan revolutionera din marknadsföringsstrategi!

Vill du komma igång med Programmatic? Låt Mattis hjälpa er!

Mattis är både Senior kampanjspecialist och digital strateg, vilket innebär att han kan utveckla digitala strategier för att nå specifika mål för att sedan praktiskt implementera strategin i exempelvis programmatisk annonsering. Från ax till limpa helt enkelt!

Ni når honom enklast via mail, mattis@salgado.se