Inspirerande konferens: Women in tech 2019

 

Jag besökte Women in Tech 2019 – det här är vad jag tar med mig!

Women in tech 2019 logga på scen

På Internationella Kvinnodagen besökte jag Folkets Hus i Stockholm för att delta på den fantastiska mässan Women in Tech, som hölls för sjätte året i rad.

Mina förväntningar var skyhöga, mässan sålde nämligen slut på mindre än 1 minut!

Tech-kvinnor från hela Sverige hade samlats för att både nätverka, inspirera och inspireras, och vi fick ta del av allt ifrån kärleksförklaringar från robotarna NAO och Pepper, till att testa produkter från världsledande företag inom bland annat eyetracking och VR.

Yamila träffar robot

Dagen var, förutom mingel, såklart även full av intressanta presentationer.

Tonima Afroze var en av de som beskrev den etiska problematik som uppstått med AI, med flera exempel på hur rasistiska och sexistiska fördomar  återfunnits i algoritmer.

Ett exempel var algoritmen ”Compas” som används i delar av USA för att bedöma risk för återfallsbrottslighet, men som visat sig basera sina beslut på missvisande data som leder till att den blivit partisk och felaktigt ger högre poäng till icke vita personer.

Även inom rekrytering har algoritmer orsakat problem.

Hos Amazon användes en algoritm som ”straffade” personer vars CV innehöll ord förknippade med att vara kvinna. Istället belönades män, särskilt med namnet ”Jared”, samt ordet ”Lacrosse”. Som tur är upptäcktes detta och Amazon slutade använda algoritmen i sin rekryteringsprocess.

Tonima Afroze föreläser om AI

Tonima Afroze visar exempel på en algoritm som använts av rättsväsendet i USA för att räkna ut hur troligt det är att en person kommer att återfalla i brott. Mannen på bild är en tidigare dömd bankrånare, kvinnan till höger hade stulit en cykel.

Ett annat dilemma som togs upp under mässan var hur vår data hanteras, något som även varit ett tema på Internetdagarna (Läs blogginlägg från det här)

Mozhgan Tavakolifard kritiserar hur vår data hanteras av storbolagen idag.

Mozghan Tavakolifard pratade om vikten av att börja se vår data och dess värde, något som även varit hennes tema när hon höll i sitt TedTalk.

Att skifta fokus och möta konsumenter utifrån deras avsikter istället för enbart deras uppmärksamhet var en av Mozhgan’s poänger, så att vi framåt ska kunna skapa en mer säker och transparent användning av den data som samlas in, i till exempel marknadsföringssyfte.

För enligt Mozhgan är frågan inte huruvida det kommer att fortsätta samlas in data om oss som användare, utan snarare hur rollerna kommer att förändras i takt med att allt fler blir medvetna om sin datas värde.

Sarah Cooper kritiserar strukturer med en glimten i ögat

Sarah Cooper kritiserar strukturer, med glimten i ögat.

En lite mer skämtsam presentation, som dessutom var den som avslutade dagen, var när Sarah Cooper, fd. UX chef på Google, gick igenom hur kvinnor kan bli framgångsrika utan att såra män’s känslor.

Trots alla skratt, så var budskapet tydligt.
Det finns fortfarande mycket som behöver göras för att öka jämställdheten och inkluderingen inom tech-branschen.

Till exempel har 42% av alla kvinnor någon gång övervägt att lämna den.

Trots det kändes det hoppfullt att befinna sig på Women of Tech, och det ska bli spännande att se vad framtiden har att erbjuda.

Yamila Abdelcader, Digital Marketing Specialist