TikTok knappar in på Instagram och Snap bland unga

taggar:
Share on facebook
DELA
Share on twitter
TWEETA

Nya siffror från MMS visar på stora förändringar i hur unga tittar på rörligt innehåll i sociala medier. Videotittandet på TikTok har ökat rejält det senaste året. TikTok har gått från 7 procent till 25 procent daglig räckvidd på ett år. Det visar en ny trendrapport från medieanalysföretaget MMS som bygger på telefonintervjuer.

Det är bland unga som TikTok är som starkast. I åldersgruppen 9–19 år når rörliga innehållet ut bättre på TikTok än på Facebook. Det är bara Instagram och Snapchat som har bättre räckvidd i denna åldersgrupp. Så här säger Karina Malmsten, kommunikationsansvarig på MMS, om förändringen:

– För både Snapchat och Instagram, som båda har starkt tittande på rörligt i unga målgrupper, minskar räckvidderna något jämfört med förra året. Trots detta har Snapchat och Instagram betydligt fler dagliga användare än TikTok. Facebook däremot, har både minskat i räckvidd och blivit omsprungna av TikTok i målgruppen.

TikToks dagliga räckvidd har på ett år ökat med 18 procentenheter bland de yngre. Det är i åldersgruppen 9-12 år som TikTok är störst, men TikTok har också många tittare bland 13-16-åringar. Men TikTok är inte så populär bland de äldre tonåringarna. Allt detta framgår av MMS nya trendrapport.

Tyvärr är det ännu inte möjligt att annonsera på TikTok i Sverige. TikTok har öppnat upp för annonsering, men vi vet inte när annonseringsmöjligheten kommer till Sverige. Salgado bevakar självklart hur TikTok utvecklas både som organisk kanal och som annonseringsplattform.

Vad kul att du vill prata med vår uggla. Tyvärr har vi ingen pratande uggla. Men skicka din fråga till oss så svarar våra kloka medarbetare.