Skit i Facebook och gå miste om en konverteringsgrad på 18%
Häromdagen postade Thomas Barregren på Kntnt en bloggpost med rubriken ”Skit i Facebook!”. Den fick snabbt stor spridning och blev ifrågasatt av många experter på området. Deeped skrev ett svar ”Nej man bör inte skita i Facebook även om räckvidden går ner”.
Kärnan i bloggposten
Thomas Barregren menar att Facebook är en utpressare som tvingar dig att betala för räckvidd som tidigare var gratis. När du betalar får du dessutom likes från länkfarmar. Du är alltså dubbelt blåst och bör därför aldrig köpa räckvidd på Facebook. Fakta hämtat från en Youtubefilm som kritiserats ett flertal gånger för att inte stämma.
Varför fick den så stor spridning?
Facebook har alltid varit omdiskuterat både gällande affärsmodell och vad gäller sekretess för dig som användare. Så snart något ändras är det mycket tacksamt att skriva om det och slå på stora trumman om man vill ha bekräftelse av den stora massan. Man utnyttjar rädslan som både privatpersoner och företag kan känna kring den stora jätten och makten den sitter på.
Stämmer det då?
Det stämmer att den organiska räckvidden har minskat över tid. Många drar parallellen till att Facebook vill tjäna mer pengar. Så kan det vara. Men effekten utav det blir även att du som privat Facebookanvändare blir mindre exponerad av det som inte intresserar dig. Algortimen som Facebook ständigt utvecklar syftar till att ge dig så relevant innehåll som möjligt när du konsumerar dagens newsfeed. Naturligtvis även för att du ska få en positiv användarupplevelse och fortsätta att använda tjänsten. ”Men då får jag ju betald annonsering i min newsfeed istället?” Ja, det får du. Men den kommer du att få ändå och även här försöker Facebook hjälpa dig som användare genom att betald räckvidd som ingen interagerar med blir dyrare för annonsören. Höjer man inte budet slutar den att visas.
Vad stämmer inte?
Facebook är ingen utpressare som har blåst dig. Facebook är ett vinstdrivande företag som precis som alla andra vill tjäna pengar. De har full rätt att ändra och utveckla sin affärsmodell precis som de vill. Det innebär inte att de blåser oss för det. Det är någonting som är fel i grunden om man utgår från att närvaro i sociala medier ska vara gratis. Just det här skriver både Kazarnowicz och Deeped om i länkarna angivna ovan.
Thomas Barregren uppmanar slutligen att aldrig köpa räckvidd på Facebook. Det är ett råd som kan kosta dig pengar om du tar det. Genom att mäta all enskild aktivitet som du köper räckvidd till kan du räkna ut vad du får betala för varje såld produkt. Om du genom köpt räckvidd på Facebook uppnår en CPA (cost per action) som ger dig god marginal, kanske till och med den lägsta CPA för alla dina digitala aktiviteter, ska du då avstå från det? Svaret är nej. Svaret är till och med nej, du vill väl inte få sparken?
I vår föreläsning ”Mätbarhet i sociala medier” på Webbdagarna i mars i år kan du lyssna till hur vi uppnådde en CR (konverteringsgred) på 18% i en julkampanj för en av våra kunder. Du kan också lyssna till hur vi identifierade en helt ny marknad för klocktillverkaren Daniel Wellington. Två länder som nu ligger bland deras topp 15 vad gäller försäljning.
Allt detta genom köpt räckvidd, mätning och erfarenhet av hur Facebook fungerar.
/Charlotte da Silva, VD Salgado Kommunikation
Uppdatering: Ytterligare bloggpost om ämnet av Mats Adamczak: Skit i Facebook eller vad vissa experter säger.