Skapa dina egna AR-filter på Instagram stories

Share on facebook
DELA
Share on twitter
TWEETA

Japp, det stämmer. Nu kan du skapa dina egna AR-filter på Instagram stories och sprida de till allmänheten. ”Spännande!” säger vi på Salgado och tänker såklart på alla kreativa sätt ett varumärke skulle kunna använda detta för att sprida varumärkeskännedom. I detta blogginlägg ska vi berätta vad AR-filter är, hur du kommer åt de och hur du kan använda de i din marknadsföring (förutsatt att det överhuvudtaget är något för dig).

Om du sitter och undrar vad AR-filter är för något så är det de filter på Instagram och Snapchat som trollar fram supergulliga hundöron och tunga . De kallas även för effekt-filter i vissa sammanhang men det som särskiljer dem från andra filter är just inslag av AR. AR står för Augmented reality och är en teknik som tillåter dig att införa interaktiva datorgenererade objekt i verkligheten – i detta fallet genom mobilens kameralins.

Exempel på Instagram-filter

Filter har alltid varit ett populärt inslag men just AR-filter, också kallat effekt-filter, höjer
upplevelsen ytterligare ett snäpp. Snapchat var snabba in i leken och blev tidigt förknippade
med att ständigt ha nya, roliga AR-filter att leka med. Snapchat var även före med att öppna
upp för kreatörer att skapa egna AR-filter för allmänheten men nu har Instagram alltså, efter

en viss period av betatestning, hunnit ikapp. Vi på Salgado, som de sociala medier-nördar vi
är, älskar att leka med AR och tror att skapandet av AR-filter står inför en explosion av
kreativitet bland Instagram-användarna, precis som det gjorde hos Snapchat. Bara det
faktum att Instagram har ett större antal dagliga användare kommer att bidra till att fler
kreatörer och varumärken kommer att försöka skapa och publicera sina AR-filter på
plattformen. Instagram som större plattform än Snapchat är även ett faktum som bekräftas i undersökningen Svenskarna och Internet för Sverige.

Vart hittar jag alla AR-filter då?

Det finns två sätt att komma åt olika kreatörers och varumärkens egna filter och vi ska berätta hur. Det första sättet är att leta upp en kreatör, eller varumärke, som har skapat och publicerat AR-filter. Precis ovanför flödet på profilsidan hittar du symbolerna som tar dig till flödet, IGTV och taggade bilder. I detta fallet finns det ytterligare en symbol med en smiley som representerar effekt-filter. Klicka på den så kommer du åt kreatörens, eller varumärkets, effekt-galleri.

hitta Instagram-filter i Instagram-appen

 

Det andra sättet att komma åt AR-filter tar dig till Instagrams nya effekt-galleri. Där samlas alla filter med effekter från olika kreatörer utifrån olika kategorier. För att komma åt filter skapade av varumärken måste du först följa deras Instagram-profil. Det påminner starkt om Instagrams utforskar-sida. 

Såhär gör du, öppna Instagram och öppna upp din Instagram stories-kamera. Överst på skärmen hittar du smiley-symbolen som aktiverar effekt-filter på din kamera. Först får du upp alla filter som Instagram har som standard. Scrollar du hela vägen till höger kommer du till slut till en symbol med namnet ”Bläddra bland effekter”. Trycker du på den tar den dig till effekt-galleriet. Där kan du bläddra bland alla AR-filter som finns och även spara dessa till din Instagram-kamera.

hur man använder Instagram-filter i kameran för Instagram händelser

 

Varför ska jag bry mig om AR-filter?

Jo, vi på Salgado ser såklart fina möjligheter till roliga och innovativa sätt att sticka ut i reklambruset. Först och främst tänker vi att egna AR-filter fungerar utmärkt för att skapa varumärkeskännedom. Loggor och försäljningssnack passar inte in i ett AR-filter och kan helt ärligt snarare stjälpa än hjälpa. Instagram ska dessutom först godkänna alla filter och för tillfället är de inte särskilt pigga på loggor (endast en logga är tillåten) och text såvida de inte kan implementeras på ett naturligt sätt i effekten. De får till exempel inte täcka över ansiktet. De vill även att du är tydlig med om du avser marknadsföra ett varumärke med filtret då det är ytterligare krav som då gäller för publicering. Kreativitet är ledordet som gäller. 

Ett AR-filter kan, med till exempel dina färger kreativt disponerade, bidra till att just ditt filter används flera gånger, och därmed låta ditt varumärke exponeras flera gånger. Det behöver inte vara så himla komplicerat heller, less is more. Titta bara på hur Adidas gjorde ett filter ,under den tiden då bara få utvalda fick göra effekt-filter för allmänheten, som användes flera gånger om världen runt.

AR-filter öppnar även upp för möjligheten att visa upp dina produkter på ett helt annat sätt än video och bild. Till exempel, kunde Kylie Jenners följare testa hennes kosmetikaprodukter och på så vis få en uppfattning om hur produkten skulle kunna se ut på en själv. Detta kräver såklart en större ansträngning att skapa men har man en produkt som lämpar sig väl för AR-filter kan det vara fördelaktigt att erbjuda just den tjänsten. Speciellt om ingen av konkurrenterna har börjat göra det.

Kylie Jenners Instagram-filter för smink

Humor är ett utmärkt och beprövat sätt att dra till sig uppmärksamhet och skapar du ett AR-filter som får dina följare att skratta kommer det att användas betydligt oftare. Under varje AR-filter står det även vem som har skapat det och du har även kontroll över vad filtret ska heta, och på så vis förknippas ditt varumärke med filtret. Humor är, som många vet, ett oerhört starkt sätt att stå ut i dagens täta reklambrus.

roliga Instagram-filter

Så hur gör man? Lättare sagt än gjort…för tillfället. 

Snapchat har sitt verktyg Lens studio 2.0 och Instagram, eller Facebook rättare sagt, har Spark AR Studio. Om du inte har jobbat med 3D-design tidigare, eller någon typ av grafisk design alls, så kan Spark AR Studio kännas överväldigande. Dock är verktyget skapat med syftet att vara just intuitivt och lätt att använda. Facebook erbjuder dessutom tutorials och guider för både nybörjare och mer avancerade kreationer. Men om inte du själv eller någon annan inhouse har tid eller kompetens att ta sig an skapandet av ett AR-filter så finns det kreatörer som är redo för spännande samarbeten.

Det finns en grupp på Facebook där kreatörer samlas för att inspirera och hjälpa varandra. Det är ett sätt att hämta inspiration eller försöka hitta någon som kan tänkas skapa ett filter åt andra. Många kreatörer, stora som små, erbjuder nämligen just den tjänsten. Det är ett relativt ungt community och därför kan det finnas många kreatörer med hög och oupptäckt kompetens som ännu inte tagit de stora jobben och därmed håller prislappen pressad.

Här kan du hitta kreatörer som skapar åt dig.

Instagram AR-filter är en värld vars dörrar precis öppnats upp för allmänheten men kreatörer har sen en tid tillbaka haft möjligheten att förfina sitt hantverk. Innan dörren öppnades för allmänheten fanns det en period av betatestning där få utvalda fick möjligheten att publicera sina filter på Instagram. Under den tiden behövde man hitta en kreatör och följa hen för att låsa upp deras effekt-filter. Därmed sagt finns det ett kreatörs-community, och även vissa byråer, som erbjuder tjänsten att skapa filter åt varumärken. Spark AR Studio erbjuder själva en sida för att föra samman varumärken med kreatörer, och sedan finns även Lenslist där en kan hitta både effekter och kreatörer att kontakta. Lenslist listar filter och kreatörer för både Snapchat och Instagram.

Lens ist Spark AR hemsidan

AR-filter är kanske inte för alla men var inte rädd för att ta ett kreativt kliv framåt.

Skapandet av ett eget AR-filter visar att man håller jämna steg med det senaste inom sociala medier. Just därför rekommenderar vi att först ha en etablerad och trygg grund för sina egna sociala medier. Ni vet, ha en utarbetad strategi för hur de olika kanalerna ska användas och sådant som vi värnar om heligt på Salgado. Ni har en digital närvaro både organiskt och betald samt ser till att följa upp era insatser. Däremot vill vi inte avskräcka någon genom att hävda att ni måste ha enorm digital närvaro á la Adidas. Nej, nej och nej – våga ta steget till kreativa kommunikationsformer men se till att ha en idé, ett varför och en plan bakom er marknadsinsats.

Vill du ha hjälp med strategisk digital marknadsföring så är Salgado byrån du kan lita på. Vi håller oss alltid uppdaterade med det senaste inom sociala medier och har lång erfarenhet av arbeta strategiskt inom digital marknadsföring. Kontakta oss och låt oss diskutera vilka underverk vi kan göra tillsammans.

Kommer vi på Salgado göra ett eget filter? 

Nja, nej…kanske. 

SKOJA, klart vi ska!  

Håll utkik.

/ Oscar Flores, student vid Medieinstitutet och praktikant på Salgado kommunikation

 

Vad kul att du vill prata med vår uggla. Tyvärr har vi ingen pratande uggla. Men skicka din fråga till oss så svarar våra kloka medarbetare.