Vad händer inom digital marknadsföring?

Digital marknadsföring kräver en portion kreativitet, innovation och lite koll på omvärlden.

Med jämna mellanrum samlar därför vår byråchef Erika ’Nordan’ Nord alla Salgados spaningar, tips och kunskap i ett nyhetsbrev.

Du slipper lägga timmar på research, och söka efter nyheter som påverkar ditt jobb. Låt oss servera dig all vår samlade kunskap på ett silverfat.
Enkelt och lättillgängligt. 🤌

 

Vår guide till hur du kommer igång med Google analytics 4

Tidigare har majoriteten av marknadsförare använt Google Analytics Universal som ett pålitligt och lättanvänt verktyg för att analysera marknadsföringsdata. Men detta kommer nu inte längre vara möjligt.

Från och med 1 juli kommer Google Analytics Universal inte längre samla in data, och Google ersätter verktyget med Google Analytics 4. Google Analytics 4 tjänar samma syfte som Google Analytics Universal, men skiljer sig i vissa avseenden.

Som digital marknadsförare är det avgörande att veta vilka data som är viktiga att samla in och hur man analyserar den för att fatta rätt beslut.

Det är inte tillräckligt att bara samla in data utan man behöver också kunna tolka den och använda den på ett meningsfullt sätt.

Men innan du överhuvudtaget kan börja samla in data måste du implementera Google Analytics 4 på rätt sätt.

Därför har vi skapat en steg-för-steg guide för dig som är digital marknadsförare och antingen vill uppgradera eller starta med Google Analytics 4.

Kom igång med Google Analytics 4 för bättre marknadsföring

För att lyckas med din digitala marknadsföring är det viktigt att ha en tydlig plan för hur du kan förbättra dina insatser. Dataanalys spelar en viktig roll här. Genom att använda verktyg som Google Analytics 4 för att samla in och analysera data kan du hitta insikter som hjälper dig att bli mer effektiv i din marknadsföring.

Det är ofta uppföljningen som är den svåra biten i digital marknadsföring, så vi rekommenderar alltid att lägga lite extra kärlek på detta, då det kan ge dig mycket värde. Oavsett om det handlar om SEO, konverteringsoptimering eller ditt innehåll på sociala medier, är dataanalys en viktig del av ditt arbete, som tyvärr glöms bort av många.

En karta över de olika stegen när du arbetar med marknadsföring: Planering, Produktion, Distribuering, Analys, Insikter, Optimering.

Dataanalys är ett stort område och i många fall kan det kännas överväldigande. Men i de flesta fallen behöver du som marknadsförare bara en tydlig process för vad du ska titta efter. Ett färdigt rapportformat och en plan uppdelad i steg kan göra stor skillnad när du analyserar data som marknadsförare.

Så om du vill ta din digitala marknadsföring till nästa nivå är det dags att uppgradera till Google Analytics 4 och börja använda verktyget på rätt sätt. Följ vår steg-för-steg guide för att komma igång med Google Analytics 4 och få ut det mesta av dina digitala marknadsföringsinsatser.

Detta får du i guiden:

  • Tips på hur du granskar ditt nuvarande konto
  • Hur du skapar en Google analytics 4-egendom
  • Hur du sätter upp spårning på din egendom
  • Hur du installerar och använder Google Tag Manager
  • Hur du flyttar händelser från Google analytics Universal till Google analytics 4
  • Hur du sätter upp konverteringar
  • Begrepp inom Google analytics 4
  • Tips på andra viktiga inställningar för din egendom

Ladda ner guiden genom att registrera dig för vårt nyhetsbrev så skickar vi med den i första utskicket.