Youtube Community – Ny social plattform
Youtube har varit mer sökmotor än sociala medier, men nu börjar de rulla ut nya tjänsten Community som definitivt konkurrerar med de sociala kanalerna. Nu kan innehållsskaparna dela bilder och textmeddelanden med sina följare direkt på Youtube istället för att göra det på Instagram, Twitter eller Facebook. Salgados strateg Joakim Malmberg berättar om tjänsten och reflekterar över de sociala mediernas identitetskris.
Det går snabbt i sociala medier och många är de som vill vara den självklara plattformen för kommunikation. På ett Googleseminarium härom veckan fick vi veta att 80% av alla appar i appstore och GooglePlay har laddats ner mindre än tio gånger. Häpnadsväckande! Lika snabbt som det kommer nya tjänster, så svarar jättarna med att släcka hoppet för alla miljadärstörstande uppstickare.
Meerkat släppte en app för livevideo, Twitter svarade med Periscope som ledde till att Facebook lanserade Live. Snapchat lanserade Memories i somras och närmade sig på så vis Messenger, Instagram och andra sociala kanaler. Instagram svarade med att släppa en exakt kopia av Snapchats Stories. Ett enda virrvarr med andra ord, där apparna närmar sig varandra i strävan efter att få användarnas att spendera timmarna vid skärmen hos just dem.
Youtube Community
Nu ger sig alltså Youtube in i leken och lanserar Community där deras innehållsskapare får ytterligare ett forum att kommunicera med sina följare genom fler format än bara video. I Community kan innehållsskaparen dela bilder, text och gif:ar med sin följare. Hade inte Youtube varit så vansinnigt stort redan hade en nog satsat pengar på att Facebook skulle lägga ett bud för att köpa tjänsten av Google. Det lär inte hända och nu sitter vi i branschen istället och frågar oss hur Facebook ska svara på Youtubes närmanden.
Just nu låter Youtube vissa innehållsskapare att testa Coummunity och enligt de första rapporterna är det ett uppskattat inslag som vi lär se mer av. Stay Tuned!