Varför du ska ha koll på KPI:er inom digital marknadsföring

Vad är KPI:er?

När företag sätter upp olika affärsmål eller diskuterar verksamheten talas det ofta om vikten av att sätta upp relevanta KPI:er, men det är inte alla som har koll på vad KPI är för något. 

KPI står för Key Performance Indicator och är ett annat ord för nyckeltal. Det fungerar främst som ett slags redskap för att kunna mäta prestanda, effektivitet och resultat av investeringar inom ett företag.

Varför ska ni ha koll på KPI:er?

Det är viktigt att ha koll på nyckeltal för att kunna mäta resultaten från sina marknadsföringsinsatser. Exempelvis kan det användas för att mäta en verksamhets synlighet eller interaktionsgrad online för att se hur många som sett er annons eller hur många som genomför ett köp från er e-handel.

Vad som är viktigt att förstå är att det inte finns något rätt eller fel när det kommer till vilka KPI:er som är relevanta, eftersom att det kommer vara individuellt baserat på er målsättning och syfte. Det finns många olika KPI:er som kan mätas, och vilka just ert företag behöver kika närmare på beror på vilka behov ni har.

 

Vad är fördelarna med att arbeta datadrivet?

Datadriven marknadsföring innebär att ni tar beslut baserat på faktisk data istället för intuition eller liknande. Genom att mäta och hålla koll på era KPI:er kan ni se vad som går bra i er marknadsföring och vad ni kan utveckla.

Om en annons har gått mindre bra finns det mätvärden som ger er information om vad det är som behöver förbättras. Det gör det enklare att optimera era annonser i framtiden och skapa nya kampanjer baserat på tidigare resultat.

En annan fördel med nyckeltal och att arbeta datadrivet är att ni har mätbara resultat att presentera för kollegor, kunder och företagsledare. Att förstå vad kunden vill ha är inte alltid självklart för ett företag, då fungerar nyckeltal som ett bra verktyg för att bedöma om en annons eller strategi har varit helt fel ute.

Exempel på KPI:er

Några exempel som är vanliga inom digital marknadsföring är: 

  • Klickfrekvens (Click-through-rate)
  • Antal konverteringar
  • Kostnad per klick (CPC – Cost per click)
  • Kostnad per lead (CPA – Cost per acquisition)
  • Kostnad per 1000 visningar (CPM – Cost per mille)
  • Räckvidd
  • Interaktioner
  • Visningsfrekvens
  • Avkastning på investeringar (ROI – Return on investment)
  • Avkastning på annonskostnad (ROAS – Return on ad-spend)

Förhoppningsvis känner ni nu att ni har bättre koll på vad KPI är och på vilket sätt relevanta nyckeltal kan hjälpa ert företag skapa ännu mer lyckade kampanjer i framtiden. Fokusera bara på ett fåtal för att resultat ska bli så tydliga som möjligt.

CTA och CPC

 

Vill ni veta mer?

Vi har tagit fram två nedladdningsbara dokument som kan hjälpa er förstå och utveckla er digitala marknadsföring. Läs mer om dokumenten nedan och ladda ner PDF:erna via formuläret längst ner på sidan!

Begreppslista inom digital marknadsföring

Finns det fler begrepp inom digital marknadsföring som ni har svårt att förstå er på? Eller är ni inte bekant med KPI:erna som listades tidigare i inlägget?

För att underlätta har vi sammanställt en begreppslista med 35 begrepp om digital marknadsföring som ni behöver ha koll på år 2023. Ladda ner den idag och använd som facit.

Guide om KPI:er

Vi har skapat en djupgående guide som hjälper er i processen att välja och utvärdera nyckeltal baserat på era behov. Vi går även igenom vikten av att ha ett tydligt syfte med en kampanj innan ni börjar annonsera för att ni sedan ska kunna välja relevanta KPI:er för ert företag.

Vill du ha hjälp med KPI eller andra tjänster klicka HÄR.

/Teamet på Salgado💜

Fyll i formuläret för att få nedladdningsbara PDF:er på mail