Trendspaning: Prenumerera på influencers

Instagram lanserar prenumerationer

Trendspaning! I augusti i år lanserade Instagram en prenumerationstjänst för kreatörer som vill tjäna pengar direkt på sitt content. Vi är några salgadinhos som älskar att följa influencers och som börjat se detta från profiler som testar nya funktionen. Är ni fler som upptäckt att vi nu erbjuds alternativet att prenumerera på influencers på Instagram? Låt oss snacka om fenomenet! 

Prenumerationstjänster på digitala medier är ingenting nytt. Fenomenet har funnits länge och tjänsten Patreon är kanske det de flesta känner igen. Via Patreon, som lanserades 2013, kan kreatörer ta betalt för sitt innehåll. De säger sig själva vara det bästa alternativet för profiler som vill erbjuda exklusivt innehåll mot en prenumerationskostnad. Fram tills nu har det dock inte varit en stor grej, men nu när Instagram med fler börjar erbjuda detta direkt i sina plattformar blir det ännu mer intressant och vi följer utvecklingen med spänning.

Är prenumerationer på influencers det nya?

Prenumerationsfunktionen som nu finns på Instagram innebär att influencern eller kreatören tar en viss summa i månaden och sedan kan chatta privat med sina prenumeranter. De kan även publicera exklusivt innehåll i form av reels och inlägg som endast prenumeranter kan se. Även Youtube har sen något år tillbaka en funktion som gör det möjligt för kreatörer att ha exklusiva medlemskap som de själva prissätter. 

Att funktionen etableras på fler kanaler väcker tankar hos oss på Salgado. Vi tror att det inte dröjer länge förrän fler kanaler hoppar på tåget.  Det underlättar dels för kreatörerna som slipper länka till en tredje part som Patreon, samtidigt som kanalen gynnas eftersom att kreatörerna får ytterligare möjligheter att tjäna pengar och på så sätt stanna kvar på kanalen. De social kanalerna går inte heller lottlösa ur uppgörelsen – de tar ofta en del av vinsten som kreatörerna gör på deras prenumeranter, exempelvis Youtube som tar 30% av det kreatörerna tjänar på medlemskapen för deras följare.

Exempel på prenumerera på influencers

Såhär ser det ut på instagram när man kan prenumerera på influencers. Bilden till vänster beskriver vad man som prenumerant får tillgång till. Mittenbilden visar hur ”prenumerera” knappen ser ut på användarens profil. Bilden längst till höger visar ett exempel på ikonen som syns bredvid prenumeranters namn.

Positivt för influencers

Det är en god utveckling för kreatörer på sociala medier, och framförallt influencers, att de blir mindre beroende av samarbeten eftersom att möjligheten att prenumerera på en influencer kan fungera som deras inkomstkälla. Detta innebär att de kan producera mer genuint innehåll som de själva tycker om, likt behind the scenes content,  som deras följare gärna betalar för att se. 

Utvecklingen kommer sannolikt även gynna artister. De kan exempelvis använda youtube eller instagram och släppa extramaterial i form av låtar som inte är släppta eller musikvideos. Det gör att dom inte längre blir lika beroende av Spotify eller liknande plattformar och istället kan producera innehåll som dom själva tycker om och tror på.

Vad kan det innebära för ditt företag?

Att det är en enorm fördel för kreatörer och influencers är en no-brainer,  men kan även företag använda sig av digitala prenumerationstjänster? Som företag är det förmodligen svårare eftersom att de  generellt sett inte är lika attraktiva att följa på sociala medier. Det ställer ett större krav på er som företag att känna er målgrupp bra och veta vilken typ av content som ger er målgrupp ett mervärde.

Känner ni att ni har bra koll på er målgrupp och vet ett bra sätt att skapa mervärde kan prenumerationstjänster vara ett bra tillfälle att bygga starkare relationer till kunder eftersom att dom är återkommande. Det kan även vara enklare att få dom att konvertera eftersom dom känner till ert varumärke och förmodligen litar på er efter att ha prenumererat under en period. Det kan också bli enklare att beräkna en månadsbudget eftersom att ni har koll på en del av er inkomst från prenumerationerna redan.

Vad kan man erbjuda?

Beroende på vad för tjänster eller produkter ni säljer kan en prenumerationsmodell se olika ut. Det gäller i första hand att publicera innehåll som kunden känner ger ett starkt mervärde.

Lektioner och coachning, eller tips och tricks kan vara enkelt innehåll att producera och erbjuda till prenumeranter. En e-handlare kan erbjuda exklusiva rabatter, erbjudanden eller förtur till nya kollektioner.  Se över vad ni har tid och resurser till. Efter det kan ni planera material som är kul för både er och kunden, och sätta ett anpassat pris därefter.

Hur kommer utvecklingen se ut?

Vi salgadinhos ställer oss frågande till om vi skulle betala för att få se innehåll i våra sociala medie-flöden. Få av oss kan komma på en influencer/kreatör vars innehåll tycker skulle vara värt att betala för. Men man ska aldrig säga aldrig, historiskt finns det ju mycket vi varit skeptiska till som vi sedan hoppat på med friskt humör. 

Att kunna prenumerera på influencers är en spännande möjlighet och vi tror att det skulle bidra gott till klimatet på sociala kanaler. Det ger som sagt kreatörer möjlighet att avstå samarbeten och istället kunna producera genuint content. Vi väntar med spänning på att funktionen ska komma till Sverige så vi kan följa utvecklingen på nära håll.  

Men det är ännu svårt att säga helt säkert – vi får helt enkelt se hur det digitala landskapet utvecklas!

Har ni några funderingar eller vill diskutera prenumerationstjänster med oss? Då är det bara att höra av sig.

/ Teamet på Salgado