Svenskarna och internet 2025 - Våra takeaways

Ett skepp kommer lastat med rykande färsk statistik om din målgrupp!

Internetstiftelsen har precis släppt en av årets viktigaste rapporter för alla som arbetar med eller är intresserade av kommunikation och marknadsföring, Svenskarna och internet.

Rapporten bygger på en årlig studie som ger oss en riktigt bra fingervisning om hur svenskarna beter sig på nätet. Årets rapport bjuder på extra spännande insikter om sociala medier och AI, något som såklart får våra marknadsföringshjärtan att bulta lite extra.

Så här glada var vi när vi läste igenom rapporten:

Bild på två kollegor och ler och pratar om svenskarna och internet 2025

Vi har sammanfattat de viktigaste insikterna som rör just sociala medier och AI. Först ut? Sociala medier!

Sociala medier

Meta fortsätter dominera

Precis som förra året så är det Metas plattformar som har svenskarna i ett järngrepp. Facebook, Instagram och Messenger hänger kvar i toppen, men användandet ser olika ut beroende på ålder.

Ser vi till det dagliga användandet är Facebook helt klart störst bland svenskar över 35, medan svenskarna under 35 har Instagram som favorit.

YouTube ligger fortsatt i toppen och används flitigt, inte minst bland de yngre målgrupperna.

 

Annonsbedrägerier förändrade köpbeteenden

Det råder förtroendekris i våra flöden och det är bluffannonsernas fel. 

I år väljer studien att kika närmare på så kallade bluffannonser, det vill säga annonser på sociala medier som är vilseledande eller rakt av falska. Hela 58% av svenskarna säger att de har sett en bluffannons på sociala medier det senaste året och var tredje svensk uppger att de avstått från att handla via plattformarna på grund av rädsla för att bli lurad.

Som annonsör är det därav viktigare än någonsin att bygga förtroende. Snygga kampanjer kan ta oss långt, men långsiktiga relationer till målgruppen är det som kommer att vinna i slutändan.

Så några snabba takeaways:

  • Prata med din målgrupp, inte till den. Ärlighet bygger förtroende.
  • Tydlighet vinner! Visa vad som ingår, vad det kostar och vilka villkor som gäller.
  • Satsa hellre på genomtänkta annonser och inlägg än på stora mängder innehåll utan strategi.

Att förtroendet svajar är inte ett hinder, det är din chans att visa att du och ditt företag är annorlunda. På Salgado har vi över tio års erfarenhet av digital annonsering och vi vet vad som krävs för att nå ut, utan att tappa förtroendet på vägen. Vi hjälper er att förstå målgruppen på djupet och skapa innehåll som engagerar.

Tillsammans tar vi fram träffsäkra, transparenta och genomtänkta annonser som känns relevanta, inte påträngande. Vare sig ni vill öka synligheten, driva försäljning eller bygga varumärke, skräddarsyr vi en lösning som passar just er.

Vill du ha hjälp med digital annonsering och tillväxt? Hör av dig till oss på hey@salgado.se, så snackar vi vidare!

Bild på Moa Wilén som håller i en telefon och en växt för att symbolisera tillväxt genom annonsering på sociala medier

X faller och Threads flyger

Innan vi lämnar sociala medier för den här gången måste vi såklart kika på några fler plattformar och vad som egentligen hänt sen sist.

En tydlig trend i årets rapport är att allt fler svenskar väljer bort X (tidigare Twitter). Efter ett turbulent år är det tydligt att många har tappat förtroendet och rentav aktivt slutat använda plattformen.

Samtidigt ser vi att Meta tar tillfället i akt. Deras motsvarighet, Threads, har nämligen ökat i användning enligt rapporten. Spännande! Plattformen är fortfarande långt ifrån svenskarnas favorit, men vi ser ett tydligt skifte i beteende och det är inget vi scrollar förbi.

Svenskarna och AI

Fler svenskar använder AI

Ett revolutionerande teknikskifte.

Så beskrev Internetstiftelsen AI-användningen i Sverige. Inte särskilt förvånande om ni frågar oss! AI-användningen ökar och i år har 4 av 10 svenskar svarat att de testat AI.

De yngre generationerna är de som leder utvecklingen framåt, precis som det var när sociala medier slog igenom. 74% av 00-talisterna har använt AI senaste året, men även 90- och 80-talisterna använder det en hel del.

Men vad använder vi då AI till?

 

Hur använder vi AI?

 

I rapporten beskriver många av respondenterna AI som en kompis eller som en utökad version av en sökmotor som man kan fråga om lite vad som helst.

Just sökmotor delen tycker vi är extra intressant, då studien visar att svenskarna använder AI för att bland annat:

  • Få svar och även kunna ställa följdfrågor! Det blir mer som en dialog. Svenskarna <3 Tvåvägskommunikation.
  • Ta hjälp av AI när något är för svårgooglat eller när man inte riktigt vet hur man ska formulera frågan. 
  • Slippa klicka runt bland länkar, AI serverar svaren direkt.

Faktum är att 1/5 svenskar använder AI-verktyg som ersättning till sökmotorer, allra främst 00-talisterna.

Med det sagt vill vi citera en av respondenterna som lyfter en viktig aspekt av ämnet:

“Dock viktigt att komma ihåg att vara källkritisk både i Google och i AI-verktyg”

Vi håller helt med, men vill också nyansera lite. Till skillnad från Google, som visar sina källor svart på vitt, har AI-verktyg en tendens att servera svar med självförtroende, även när de är ute och cyklar. Det kallas att AI:n hallucinerar och det gör det ännu viktigare att du som användare inte tror på alla svar du får rakt upp och ner.

Summan av kardemumman, låt AI vara ett stöd men kom ihåg källkritik.

 

AI i arbetsvardagen 

Visst är det kul att läsa om hur svenskarna använder AI som smakråd när de ska välja outfits eller som reseguide till när de ska resa till Frankrike, men vi tycker det är ännu roligare att kika närmare på hur AI faktiskt börjar ta plats i arbetsvardagen.

Vi tycker det är otroligt kul att se att svenskarna använder AI mer och mer, inte minst i arbetslivet! 42% av tjänstemän använder AI i sitt jobb!

En bild på en hand som håller på med en dator. Även en röd telefon.

Några av de vanligaste sakerna som svenskar använder AI till är:

  • Förberedelser inför möten
  • Skriva om och förbättra texter
  • Sammanfattningar av komplex information
  • Förklara saker på ett enklare sätt än sökmotorer

Vi älskar att se hur AI har börjat hitta sin plats i arbetsvardagen och att allt fler vågar testa sig fram. Det är inte längre bara en teknikfråga, det är en kompetensfråga.

Vi utbildar företag, organisationer och team i hur man kan använda AI smart i sin roll, som en smidig assistent eller hjälpreda som förbättrar processer och utmanar oss.

Vill du utbilda dig eller ditt team i AI? Hör av dig så pratar vi mer: hey@salgado.se

En liten sammanfattning

Till sist lämnar vi er med en insikt som vi fick med oss från livesändningen som presenterade rapporten:

De unga lever på internet, de äldre använder det som ett verktyg.
Unga söker gemenskap och community, äldre söker information och fakta.

Två olika behov, två olika sätt att vara digitala. Men det visste vi ju redan 😉
Just därför är det så viktigt att förstå vem du pratar med och hur du bäst når fram.

Vill du grotta ner dig ännu mer i siffrorna? Läs hela rapporten på svenskarnaochinternet.se