Salgado var på Sweden social web camp

Kommer ni ihåg den där känslan som barn när man varit iväg på något väldigt väldigt roligt, nytt och spännande? En resa, vinterns första dag i slalombacken, en dag på Gröna Lund osv. Det är liksom en liten melankolisk känsla och man tycker det är tråkigt att dagen eller resan tagit slut men är samtidigt lycklig över vad man fått vara med om: Exakt så känns det idag då vi kommit hem från knytkonferensen Sweden Social Web Camp.

SSWC som knytkonferensen förkortas och kallas ordnades för femte året i rad. Det är drygt 400 personer som samlas under några dagar där det gemensamma ämnet och intresset är sociala medier. I formatet knytkonferens är inte programmet bestämt på förhand och av ett fåtal arrangörer utan programmet sätts och bestäms i huvudsak på plats och av deltagarna själva. Läs mer om knytkonferens här.

På årets SSWC representerades Salgado av mig (Daniel) och Peter på bilden ovan. Vi har nu huvudena sprängfulla med nya intryck, kunskap och inspiration och det kommer att ta några dagar att smälta allt samman. Vi kommer säkert att skriva mer om det men redan nu kan vi konstatera att det var värt och viktigt att åka.

Som nytt varje år

Jag har varit med på alla SSWC utom ett sedan det första 2009. Och det är precis lika inspirerande varje gång även om inget SSWC är det andra likt. Det fylls på med nytt fräscht folk varje år (53% nya deltagare i år) och nya saker blir aktuella att ta upp och diskutera. Vi jobbar ju i en väldigt snabbrörlig branch. Det är också nya startups som presenterar sig varje år. (Det har f.ö. startats en hel del startups och blomstrande Internetföretag under dessa knytkonferenser under åren).

Jag tror att påfyllningen av nytt folk är viktigt för att SSWC ska hållas lika intressant och att nivån och kreativiteten ska bibehållas. Jag har även noterat en tydligt trend genom åren och det är att från att det 2009 verkligen var en bunt nördar som på var sina håll hade svårt att få sin omgivning att förstå vad sociala medier handlar om (många entreprenörer, säljare och marknadsförare som ”fattat grejen” men egentligen jobbade med annat) så blir det för vare år allt större andel deltagare som har sociala medier som yrke som konsulter eller som anställda community managers på företag.

Peter Söderman hos oss som var på SSWC för första gången säger så här om sina intryck:

”Det var så tydligt hur viktigt eventet är för vår branch. Du vet på förhand inte vad programmet kommer att innehålla men du vet att det blir relevant pga inramningen och att det är just de deltagarna som kommer dit som bestämmer innehållet. En annan tydlig skillnad mot mer traditionella konferenser är att de företag som presenterade var mycket mer transparenta än vad man är van vid.”

Bredden var enorm även i år och jag har lyssnat på mycket intressanta föredrag om hur man ska bygga en tribe/stam kring sin varumärke Elia Mörling redovisade sitt tänk kring gemenskapsmarknadsföring som han kallar Tribaling. Jag har hört experter berätta om hur man fixar till ett bättre textbudskap, hur man ska mäta värdet i kommunikationen i sociala medier, om ”Big data” osv. Och så har jag deltagit i diskussioner både under sessioner men även mellan sessionerna och på kvällen, vid frukosten som skulle bli alldeles för långrandigt att redovisa här.

Mina bidrag till programmet

Jag blev utmanad på en debatt kring vad som är finsälj och vad som är fulsälj vilket verkade uppskattat av publiken. Och så höll jag ett diskussionspass med ca 30 deltagare om frågor kring barn och teknikanvändning under rubriken ”Geek parents”. Det var fortsättning på en session förra året som resulterade i en Facebookgrupp som nu har 550 medlemmar och som har en mkt stor aktivitet.

Mer dokumenterat event finns nog inte i Sverige så om ni vill se 100-tals bilder, videoinspelningar osv från evenemanget så tipsar jag er att gå in här på en Tagboard för ”SSWC” och bocka för de olika kanalerna Twitter, Instagram, Facebook, Vine osv. Scrolla gärna ner lite i flödet för de senaste bilderna och inläggen är ju från hemkomsten, hemresan och sista kvällen. Det finns exempelvis 4450 bilder på Instagram på hashtaggen #sswc. ????

/ Daniel Erkstam