Salgado testar Periscope

Det pratas en hel del om Periscope just nu. De senaste veckorna har vår strateg Joakim testkört live-streamingappen, där människor över hela världen sänder live direkt ifrån sina mobiltelefoner. Det är den social mediala jätten Twitter som ligger bakom tjänsten, som har ett växande användarantal i Sverige.

mediabanner

Twitter släppte sin betaversion av Periscope i mars 2015 för att möta uppstickande konkurrenter som erbjuder live-streaming. Så sent som i februari lanserades en applikation som heter Meerkat, som fick mycket uppmärksamhet och snabbt växte i antal användare. Periscope kan ses som en direktreaktion på Meerkats framgångar och det är som bekant inte helt ovanligt att jättarna konkurrensutsätter populära nykomlingar, eller köper upp dem om de har hunnit få för många användare.

 

Hur fungerar Periscope?

Det är egentligen ingenting revolutionerande då live-streaming från mobilen funnits länge, genom exempelvis Bambuser men Periscope är aningen mer socialt och börjar framförallt få ett stort antal användare. Med ett enkelt knapptryck sänder du live direkt från mobiltelefonen. Startsidan i appen är en karta där du ser alla pågående livesändningar runt om i hela världen. På så vis är det enkelt att hitta sändningar från platser och händelser som du är intresserad av. Du kan även följa personer och få en notifikation om när de går live.

 

I en livesändning kan du, genom att klicka på skärmen, gilla sändningen för att visa din uppskattning. Periscope lyfter sedan fram de mest populära sändningarna. Det går även att kommentera live och din kommentar dyker upp direkt i sändningen. Dock med en spärr om fler än 1000 personer redan följer sändningen.

 

Om du inte har möjlighet att kolla live så kan du även titta på en repris i efterhand och du som avsändare kan spara ner din sändning till ditt bildbibliotek eller dela vidare till andra kanaler.

 

Appens potential är stor. Många sändningar kan tyckas irrelevanta men i det fall du vill följa en nyhetshändelse eller ett evenemang så har du möjlighet att följa direkt från personer på plats. Ur företagssynpunkt kan du sända ut från event, mässor, föreläsningar, mingeltillfällen och så vidare. Rörligt material är trendigt och fungerar bra och Periscope som plattform ger en direktkontakt som inte riktigt är möjlig i andra kanaler.

 

Efter att ha testat Periscope de senaste veckorna blir slutsatsen att det helt klart är en uppstickare att hålla kolla på. Det finns för och nackdelar med att skapa content under live-premisser. Det blir väldigt rakt och rått, men det ligger i tiden och ger också en väldig närhet till följare och potentiella kunder. Det är inte möjligt att titta anonymt så du får med dig användarnamnen på de som har följt din sändning och därmed visat intresse för ditt företag.

 

Här är en länk till en sändning från när detta blogginlägg skapades. Repriser är dock bara tillgängliga i 24 timmar.

 

3 x Kom igång snabbt

  • Ställ in telefonen på ”stör ej” innan du påbörjar din sändning
  • I och med att appen har användare världen över och vem som helst kan halka in på din sändning så bör du överväga att använda engelska när du kommunicerar i Periscope.
  • Var social i dina sändningar. Ställ frågor till de som följer din sändning och interagera med de som kommenterarer
  • Om du dubbelklickar på din skärm under sändningen så byter du till den främre kameran och filmar dig själv. Alternera mellan telefonens kameror och byt till ”selfie-mode” om du ska kommentera något som du har visat i din sändning.

 

/Joakim, Salgado Kommunikation