Pinterest öppnar upp annonsering i Sverige

Pinterest-flöde

Igår fick vi nys om en spännande nyhet från Pinterest – äntligen ska de öppna upp för annonsering på kanalen även i Sverige. Vi har länge haft kanalen under vår radar och visst har det alltid varit en bra och kreativ kanal att bygga sitt varumärke i. Men nu blir potentialen ännu större!

Pinterest kan vara lite av en doldis och företag vet inte riktigt hur eller ens om de ska ha en närvaro på kanalen. Har du en verksamhet inom områden som mat, mode, inredning och hälsa är Pinterest verkligen något för dig! De beskriver sig själva som en sökmotor för inspiration och användandet går ut på att ”pinna” bilder på nätet och inom kanalen på så kallade Pinboards, eller anslagstavlor.

Tidigare har vi rekommenderat en strategi som går ut på att skapa relevanta anslagstavlor och tipsa sin målgrupp om att företagets Pinterestprofil är ett bra ställe att finna inspiration. På så sätt kan företaget promota sina egna produkter och samtidigt bygga relation med kunderna.

Målgruppssegmentering och målsättningar som på Facebook

Med annonseringsverktyget skapas nu nya möjligheter att utöka sin målgrupp och driva försäljning. Med Pinterest Ads Manager kommer vi nu kunna skapa kampanjer med optimering mot bland annat köp, varumärkeskännedom, videovisningar, och appinstallationer.

Precis som i Facebooks annonseringsverktyg får vi välja målgrupp utifrån tidigare interaktion med ditt varumärke (på Pinterest eller hemsida), intressen och demografi. Men också utifrån sökfraser och keywords på kanalen.

Pinterest-annonsering-exempel

I Sverige uppger 21% av internetanvändarna (Svenskarna och Internet 2018) att de använder kanalen och trenden indikerar att användandet ökar. Den största gruppen användare är kvinnor mellan 26-35 år. I USA är det också kvinnor i samma ålder som är största användargruppen och där finns många framgångsberättelser.

Bad Moms tog över Pinterest 2016

Pinterest-annonsering-exempel Bad moms

Ett företag som drog stor nytta av den kraftfulla målgruppen är STXfilms, som 2016 skapade en kampanj med syfte att promota nya filmen Bad Moms. Deras mål var att nå mammor och eftersom statistiken visade att 8 av 10 internetvana mammor i USA fanns på Pinterest varje månad var kanalen ett självklart val. Genom smart och genomtänkt innehåll för Pinterest  i linje med kanalens kontext blev Bad Moms ett populärt ämne på Pinterest.

Resultatet? Kampanjen var framgångsrik på många plan. Bland annat uppnåddes målet att nå 90%+ av mammorna på Pinterest. En Millward Brown Brand Lift-studie visade också en ökade medvetenhet hos frekventa biobesökare med 15%. Pinterest ökade också samma målgrupps vilja att gå och se filmen med 31%. Innehållet i kampanjen skapade en rolig upplevelse för målgruppen och pins sparades på anslagstavlor som ”Movies to See” och ”LadiesNite”.

Läs mer om framgångsberättelsen här.

Vilket blir första framgångsberättelsen i Sverige?

Det här tycker vi såklart är spännande nyheter och kommer gräva djupare i möjligheterna det innebär. Nu är bara frågan – vem skapar Sveriges första framgångsberättelse på Pinterest?

/ Erika, daglig pinnare