Nya möjligheter att annonsera på Tumblr

Annonseringsmöjligheterna på sociala medier blir allt fler och kommer i allt fler format. Man har exempelvis börjat laborera med betald synlighet på Instagram. Än så länge bara på andra sidan Atlanten men det lär leta sig till Europa så småningom.

Bloggplattformen Tumblr har haft möjligheten till annonsering en tid, men lanserar nu flera nya format för var och hur du kan synas.

För er som inte är bekanta med Tumblr så använda det främst som bildblogg, men fungerar även för text, video och ljudfiler. Framförallt i yngre målgrupper är Tumblr relativt starkt och bland 17-18 åringar så är en av de fem största sociala plattformarna, enligt rapport från Statens Medieråd.

 

Det senaste i raden av annonsformat på Tumblr heter ”sponsored day” och är ungefär vad det låter som. Du köper synlighet i flödet under 24 timmar och kan välja att köra annonsen globalt eller segmenterat mot ett specifikt land. De första att testa Sponsored day var Nike och som ni ser i skärmdumpen här nedan så är det ett diskret format men antalet visningar blir stort i och med att du äger flödet i ett helt dygn. Betalningen sker per tusen klick (CPM).

 

 

Nike-Ad

 

 

Det återstår att se värdet i just Sponsored Day. Utformningen är begränsad och syftar snarare till top of mind än direkta konverteringar. Intressant dock att Tumblr är ett fortsatt välanvänt medie och att tycks rusta för utökade möjligheter till annonsering.

 

/Joakim, Salgado