Nya algoritmer för Facebook live
Facebooks livevideo-tjänst, Facebook live, börjar etablera sig så smått och nu har även algoritmen förändrats för att de ska bli konkurrerskraftiga med andra appar, exempelvis Periscope.
Historien upprepar sig. Som så många gånger förr ger väletablerade spelare på den sociala mediala arenan svar på tal när uppstickande appar och program blir populära och trendiga. Ett exempel är den just nu populära ”faceswap-appen” (appen scannar två personers ansikten och byter sedan de två ansiktena med varandra). Det tog inte många veckor innan redan väletablerade Snapchat gjorde sin egen version. Här kan man också nämna Vine, som skördade stora framgångar med sina 6-sekundersvideor, men som sedan blev mer eller mindre utkonkurrerade när Instagram introducerade videos som en motreaktion.
Och slutligen så har vi Facebook live och Periscope. Även om Twitter (som äger Periscope) är ett stort socialt medium så är det inte jättepopulärt i Sverige och har inte samma räckvidd som Facebook. Periscope går ut på att du sänder live från din surfplatta eller telefon, var du än är. Interaktionen sker genom att tittarna kan kommentera och ge hjärtan (”gilla”) som dyker upp på skärmen medan du sänder. Det skapar en personlig och ganska avskalad insyn som även det är en trend att uppmärksamma (se till exempel Twitch).
Facebook är egentligen inte en plattform som utformats för att visa dig saker live. Det som visas är det som rankats högst av algoritmen, vilket innebär att innehållet du ser kan vara några timmar gammalt om inte mer. Tidigare har Facebook live låtit dig spara ner videorna, tillskillnad från Periscope där de försvinner efter 24 timmar. Men hela grejen med LIVE video är ju att det ska vara live, med live-interaktioner och oförutsägbarhet.
Så nu har Facebook ändrat sin algoritm för att kunna konkurrera med funktioner som Periscope. Nu kommer videor som just i stunden sänds live att rankas högre än de gamla videorna. Det gör det lättare för dig att hitta sändningar när de faktiskt sänds. Facebook använder på så sätt nyhetsflödet, där många redan befinner sig, för att uppmärksamma att det just nu pågår en live video. Och istället för att alla dina vänner eller fans ska få en notifikation varenda gång du är live, minskar Facebook spam genom att bara meddela dig om en nära vän, en sida som du nyss interagerat med eller om du själv subscribat till en sida/persons videor går live.
Så nu är frågan. Kommer Facebook live att konkurrera ut Periscope?