Ny funktion på Facebooks Messengerplattform
Mark Zuckerberg har tidigare poängterat att hur vi använder sociala medier förändras och går från de klassiska öppna forumen till mer privata plattformar som chatt-funktioner. En konsekvens av detta är bland annat att likes på inlägg betyder inte lika mycket som det har gjort förr och att privatpersoner inte skapar lika mycket eget innehåll. Det viktiga nu är direktmeddelanden mellan användare och direkt-kontakt mellan användare och företag.
Intressant nog kunde vi i Svenskarna och Internet 2019 se att användandet av Facebook- och Instagramapparna minskar något men däremot ökar användare av Messengerplattformen.
Skicka meddelanden till dina kunder
Och Facebook går själva i linje med denna trend. De har nyligen släppt en Beta-version på API gällande Messenger, en funktion som de har arbetat på sedan i december. One-Time Notification API innebär att företag kommer kunna skicka ut meddelanden till sina kunder. Dessa meddelanden kan informera kunden om REA på att en vara finns i lagret igen.
Hur kommer man igång med denna API?
Företag skickar ut ett första meddelande där användaren får godkänna om de vill ta emot meddelanden som dessa, vid godkännande läggs användaren in i APIn. Om man vill testa funktionen erbjuds flera tutorials och blueprints som förklarar hur dessa API:er skapas.
Exempel på hur dessa konversationer kan se ut. ????
Kommer vi kunna tacka nej till annonser?
Vi tycker det låter sunt att värna om användarnas integritet och låta de själva bestämma om de vill få annonser eller inte. Vi ställer oss frågan om den här typen av godkännande kommer sprida sig till andra plattformar? Kommer vi i framtiden kunna välja om vi vill se annonser eller inte? Kanske inte. Troligtvis kommer det stanna vid de mer privata plattformarna där användarna är mer känsliga för annonser, som Messenger. Men visst protesterade användarna även när Instagram öppnades upp för annonser. Nu har vi dock vant oss och tycker det är fine. Så kanske är direktmeddelanden i Instagramappen nästa plattform för annonsering?
/ Martin Levin och Erika Nord