Mindre lyckad kampanj från Friends

Bild: @axbom

I fredags kväll upptäckte jag (Daniel) att några på Twitter diskuterade Friends senaste kampanj #unselfie. Kampanjen gick ut på att de uppmanade unga att lägga upp en svart ruta som profilbild med hashtaggen #unselfie i bilden. Jag blev tvungen att kolla om detta verkligen kunde vara sant och hittade detta inlägg på deras Facebooksida som jag också kommenterade.

Att stävja mobbing genom att be unga byta ut självporträtt mot svarta rutor är dumt på så många plan. ”Digital burka” skulle jag vilja kalla det. Och det var inte så att de missat att #unselfie redan använts för att uppmana vänner att ge till välgörenhet i en viral kampanj i december.  För när jag påpekar det svarar Friends:

”vi är självklart medvetna om att hashtagen inte är ny – vi har inte kommit på den. Vi tycker däremot att det är en bra hashtag som symboliserar det vi försöker förmedla.”

Att stjäla en hashtag som används till välgörenhet är dubbeldumt.

En Twittersökning på #unselfie igår gav knappt ett enda ord till Friends försvar men desto mer svidande kritik.

Det kan inte bli så mycket jobbigare kritik för Friends än när två av landets absolut ledande forskare på området unga och Internet, Elza Dunkels och Marcin Kaminski säger så här om kampanjen:

dunkels-kaminski

Kloka Christina Stielli var snabb med att skriva detta blogginlägg igår om det dumma med kampanjen. Och idag publicerade Deeped detta inlägg som även redogör för Friends usla hantering av fadäsen med kampanjen.

Friends Pressansvarige (@vardagsmat) satt och svarade febrilt på Twitter under fredagskvällen till över midnatt men verkade sedan blev det tvärtyst. På sin egen webbplats och Facebooksida har Friends under helgen fortsatt att försvara sitt goda uppsåt med kampanjen. Så det hela blev inte bara ett exempel på en mycket misslyckad kampanj utan även ett bra exempel på misslyckad krishantering eller bristande förmåga att ta till sig av kritik.

Vad har detta att göra med Salgado undrar du kanske?

På Salgado erbjuder vi föreläsning om Internet för föräldrar. I föreläsningen kommer vi även in på ungas attityder och företeelser som mobbing och kränkningar på Internet. Vi menar att mobbing alltid är fel oavsett om den inträffar på nätet eller på skolgården. Mobbingen är problemet. Nätet och de möjligheter de erbjuder till anonymitet och snabbare kommunikation är inte problemet. Internet och företeelser som #selfie är de ungas vardag och verklighet idag. Det är ett mycket större problem att Internet och #selfie:s är så liten del av många vuxnas vardag. För om vi vuxna ska kunna vara förebilder och prata med våra unga om Internet så måste vi vara där själva och förstå hur dessa nya snabba kommunikationskanaler fungerar. Om vi läser Friends rapport som publicerades i tisdags om hur vanligt det är med kränkningar och tar det som argument för att minska skärmtid eller som ytterligare belägg för att Internet är skadligt och farligt för våra unga, ja då är vi helt fel ute. Precis som det vore helt fel att hålla våra barn hemma från skolan för att vi vet att det ofta förekommer mobbing där.

Så nu hoppas jag att de unga och alla andra med fortsätter ta många självporträtt och så ser vi alla till att istället gilla och skriva uppmuntrande kommentarer till våra vänner och de unga vi känner. Barn och unga gör inte som vi säger. De gör som vi gör.

/ Daniel Erkstam