Lär dig sociala medier på riktigt – Ny kurs våren 2014

 

förvirrad uggla med wordpress, twitter och Facebook-logga

Sociala medier – från nöje till nytta

Välkommen till vår kurs i sociala medier. Både du företagare som både börjat använda de nya snabba kommunikationskanalerna men även för dig som ännu är helt nybörjare på detta.

Hur har utvecklingen sett ut och vart är vi på väg? Vilka är drivkrafterna bakom allt innehåll som varje sekund delas och sprids över hela världen?

Det investeras mer och mer i de sociala medierna, och för oss företagare kan de nya kanalerna både stärka och sänka oss på nolltid. Det är viktigare än någonsin att ha koll på hur de nya medierna fungerar, och hur vi kan använda oss av dem på bästa sätt.

Första upplagan av denna kurs i sociala medier har pågått under hösten och nu bjuder vi in till nästa grupp som kommer att pågå under våren 2014. Kursen leds av två erfarna utbildare inom sociala medier: Charlotte Da Silva och Daniel Erkstam. Varje utbildningstillfälle inleds med två timmars gemensam föreläsning och avslutas med en timmes workshop där vi delar in deltagarna i två grupper efter hur avancerad man är. Därför kan den som är ny likväl den som jobbat ett tag med detta gå kursen. Tack vare upplägget med både föreläsning och workshop kan du som deltagare direkt omvandla dina kunskaper till praktik.

Nöjda kursdeltagare

Tre citat från kursdeltagare från utbildningen vi kört i år:

-Ingemar Persson, Regional Manager, Prevas AB
:

”Kommunikation är något vi tränar oss i hela livet. Dessutom ändrar vi våra vanor snabbt med ny teknik vilket gör det ännu mer utmanande. Kursen i sociala medier med Salgado och Relation har varit mycket bra och  givande.  Jag har fått en mycket bättre förståelse för olika typer av sociala medier, trender och vilka möjligheter som finns. Tack för en mycket givande kurs.”

-Helene Lindley, Marknadschef, Industrihus:

“Den kurs i sociala medier jag går via Relation känns som en nödvändig kurs. Jag ser fram emot varje gång”

-Sara Johansson, Marknadschef Rånäs Slott:

”Kursen har gett mig verktygen att arbeta med de olika kanalerna för att nå ut till vår målgrupp på ett bra sätt och framför allt vid rätt tillfälle. Att även applicera tips och idéer från kursen i sitt dagliga arbete känns viktigt så att den nya kunskapen kommer till användning omgående.”

Plats: Relation, Kungsgatan 28

Tid: 7.00 – 10.00

Vi startar med mingel och frukost, 07-0715 och varje tillfälle avslutas med en worskhop där vi satter teori i praktik.

Datum: 27/2, 27/3, 24/4, 28/5, 4/6

Kostnad: 15 000 kr

Anmälan: magnus@relation.se

Kursinnehåll:

  • Vi går igenom hur de fem största sociala kanalerna i Sverige fungerar; Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram och Youtube. Genom att presentera case visar vi hur man som företag kan nyttja kanalerna för att nå sina affärsmål.
  • Varför bör man arbeta med omvärldsbevakning och hur går det till? Vi går igenom olika gratisverktyg och förklarar vad som skiljer dem från betalverktyg.
  • Vi talar om vad man bör tänka på när man tar fram en strategi – dels övergripande, dels nedbrutet på enskild social kanal.
  • Hur arbetar man med mätning, analys och uppföljning? Och varför bör man göra det?
  • Du har nu en plan men måste kontinuerligt arbeta för att utveckla din närvaro. Vilka verktyg finns och hur kan man nyttja dem för att utveckla en god kommunikationsstrategi som lirar med målen?
  • Hur skapar man effektiva kampanjer i sociala medier? Från mål, strategi, och optimering till analys och uppföljning.
  • Hur kan man använda sociala medier för att bygga, vårda och stärka varumärket? Vi går igenom case.
  • Krishantering i sociala medier. Vilka risker finns? Varför är det viktigt att ha en plan i förväg?
  • Framtiden! ”Join the matrix.” Vart är vi på väg?
  • Du och ditt varumärke i sociala medier. Rekryterare, kunder och leverantörer bildar sig en uppfattning om dig baserat på din närvaro i sociala medier. Vilken bild vill du förmedla? Vi går igenom vad man bör tänka på och varför det är så viktigt.

Efter kursen:

  • Har du fått en djupare förståelse för hur du kan nå dina affärsmål genom smart användning av sociala medier.
  • Har du full koll på den sociala mediemarknaden och vilka möjligheter som finns ur ett företagsperspektiv.
  • Har du verktygen och kunskapen för att sätta upp en väl fungerande strategi för dig själv och för ditt företag.
  • Kan du genomföra en lyckad social kampanj från början till slut.
  • Kan du mäta effekten av dina investeringar och optimera dem därefter, för en effektivare närvaro.
  • Har du massor av inspiration och troligen ett nytt synsätt på möjligheterna på denna enormt föränderliga marknad.