4 kampanjer att ha koll på idag
Grattis på Internationella Kvinnodagen!
Som ett företag som startades och ägs av en kvinna och består av hälften kvinnor, så tycker vi på Salgado att det är viktigt att uppmärksamma Internationella Kvinnodagen. Här lyfter vi fram fyra organisationer som jobbar med jämställdhetsfrågor och har imponerat oss med sina kampanjer och närvaro på sociala medier.
1. Kvinnojouren Ellinor: Bakom fasaden
En innovativ kampanj som utgår ifrån användarebeteendet på Facebook. 85% av videor på Facebook ses utan ljud och det är just detta som kampanjen spelar på. Ett mäktigt budskap som visar verkligheten för alldeles för många kvinnor.
2. We Effect: Digital Volontär
We Effect jobbar i 24 av världens fattigaste länder för att minska fattigdom genom att skapa jämställdhet. Med sitt Digital Volontär projekt så får de höja sin röst på alla sociala kanaler genom att rekrytera digitala volontärer. Som volontär får man i uppdrag att dela deras inlägg, skriva om We Effect på sin blogg, och så vidare. Ett smart sätt att använda sig av influencers på sociala medier.
3. Uppsala Tjejjour: Snapchat
Uppsala Tjejjour har fattat grejen med att finnas där din målgrupp befinner sig. 92% av tjejer i åldern 17-19 använder Snapchat varje dag enligt Svenskarna och Internet 2016. Uppsala Tjejjour kom igång på Snapchat genom att marknadsföra kanalen på sina andra sociala plattformer. Sedan körde de en tävling som var öppen bara till de som började följa dem på Snapchat. Nu lägger de upp regelbundna Stories som berättar om det de gör och hur de kan nås. Enkelt men effektivt!
Följ Uppsala Tjejjour på Snapchat: uppsalatjejjour
4. Rape Crisis Scotland: ”I just froze”
Denna kampanjen lanserades idag och har redan fått fler än 1 000 delningar. Med det dynamiska och uppseendeväckande videomaterialet vill de förändra samhällets attityd kring våldtäkt. Den lyckas också kommunicera väldigt mycket under drygt en minut. Ett jättebra exempel på en effektiv videokampanj på Facebook.