Integrera sociala medier i fysiska rummet
Om du driver en butik, restaurang eller annan typ av service-inrättning som har besökare så brukar vårt råd alltid vara att se till att ha tydlig integrering av era sociala kanaler i rummet. Det enklaste steget är att ha tydliga skyltar som påminner besökarna om att checka in och gilla er i de kanaler ni har närvaro. Detta kanske inte har så stor effekt för det gäller ju även att ni ska ge besökarna en anledning att checka in och gilla er.
Detta med incheckningar är ett ämne jag (Daniel) ska föreläsa om på mässan ”Butiksleverantör” om några veckor. Och incheckningar är ett område som jag länge hoppats ska nå de breda massorna. Men tjänster som Foursquare Yelp mfl verkar inte lämna den mindre skaran av digitala nomader som använt dem i åratal för att tipsa varandra om lokala restauranger, butiker och annat geotaggat.
En sak som jag är övertygad skulle vara lyckad och ge gratis marknadsföring till ställen med många glada besökare är om de bilder som taggats med en viss hashtag visas på storskärm i restaurangen eller exempelvis i kassakön till turistattraktionen. Det finns en lång rad enkla tjänster som möjliggör visning av ett sådant bildflöde. Och har man inte modet att släppa på flödet fritt så finns billiga tjänster som även möjliggör moderering. Statigr.am och Tagboard är de två tjänster vi på Salgado för tillfället använder mest och förordar till detta ändamål. Det är enkelt att sätta upp och vi kan hjälpa till att göra det. Men jag kan erkänna att det är få som ännu utnyttjat denna möjlighet till nästan gratis marknadsföring.
För varje person som besöker din restaurang, butik osv och INTE checkar in på Facebook så missar du möjligheten att drygt 200 personer i snitt får veta att en vän till dem besöker dig. Och därmed missar du en sorts rekommendation. Och rekomenndationer är ju som bekant värda så mycket mer än det fiffigaste reklambudskapet du kan hitta på. Eftersom 90% av konsumenter litar på rekommendationer medan bara 14% litar på reklambudskap (enligt Eric Qualman i boken Sociolnomics).
Så se till att era besökare har anledning att checka in hos er så deras vänner ser att de varit där. Och låt besökarna få lite ego-boost genom att deras bilder visas upp av er själva i lokalen. Det är enkelt att ordna och kan visa sig väldigt värt.
/Daniel
Disclaimer: Har du mest missnöjda besökare, skitful inredning och jättedålig service är detta inget för dig. Men då har du större problem än att du missar denna marknadsföringsmöjlighet.