Instagram 101: Så skapar du intresseväckande Reels

Vi lever i en allt mer videocentrerad värld där användarens uppmärksamhet är hårdvaluta. 

De flesta kreatörer är redan väl medvetna om detta, men trots alla timmar som läggs på att klippa ihop, lägga på ljud och färgkorrigera videor går inte visningarna upp i antal. Varför? För att det krävs mer än någonsin förr för att fånga publikens intresse.

Med det växande intresset för Reels har det kommit flera 100 tusentals tips som cirkulerar på sociala medier. Superbra tycker vi, men även väldigt överväldigande. Därför kommer vi i detta blogginlägg lyfta två av de mest avgörande faktorerna för att väcka och behålla intresset när det kommer till Instagram Reels. 

I denna sprakande serie “Instagram 101” kommer vi att dyka djupt ner i det hetaste som Instagram har att erbjuda. Vi kommer att utforska de senaste funktionerna, gräva upp de mest magnifika trenderna och slänga in några listiga tips och trix för att du ska kunna maxa ditt Instagramanvändande!

Men först, vad är egentligen Reels?

Vad är Reels?

Reels kallas de videoklipp i helskärmsformat som publiceras på Instagram. De beskrivs ofta som Instagrams svar på TikToks och de lanserades sommaren 2020. Med hjälp av Reels-funktionen kan du direkt i appen redigera dina klipp genom att lägga till musik, specialeffekter, klistermärken eller text, allt för att anpassa innehållet efter din smak. 

Möjligheterna är oändliga, men det är också antalet Reels som finns där ute. Därför är det lätt att dina Reels bara försvinner i mängden. Men, som vi tidigare nämnt, finns det några knep som kreatörer använder sig av för att få användare att stanna upp och se hela videon.

Tydlig hook

”Är det viktigt att ha en tydlig hook de första sekunderna av din Reel?”

Ja, men precis, så kan en hook se ut. 

Att starta dina Reels med en hook kan fånga användarnas uppmärksamhet och få dem att vilja veta mer. En hook är en inledande mening vars syfte är att skapa ett intresse, ett intresse som gör att användarna bara måste fortsätta titta. En hook behöver vara tydlig och pang på rödbetan för att den ska få maximal effekt. Men vad är då några exempel på bra hooks?

En bra hook faller inom en eller flera av dessa 5 teman: Fråga, Påstående, Fakta, Citat eller Historia. För att demonstrera hur hooks av våra teman kan se ut har vi tagit fram några semmelbaserade hooks som exempel, dagen till ära! 

5 exempel på hooks som alla handlar om semlor/fettisdagen

Hade något inlett sin Reel med “Jag har testat alla semlor som finns i Uppsala – och har hittat den bästa” hade man ju varit tvungen att fortsätta kolla, för man bara måste få reda på svaret!

Fundera själv på vad som får dig att stanna upp och kolla vidare på en video, vilka hooks funkar bäst på dig? Kommit på några? Bra. Då är det bara att implementera dem på ditt eget innehåll.

Psst… för att skapa ett varierat innehåll, använd inte samma hook gång på gång på gång, variation is key!

Innehållet

Det är svårt att komma på en bra hook om du inte vet vad för innehåll du vill ha med i dina Reels – och det är lättare sagt än gjort. Därför tänker vi dela med oss av lite riktlinjer för vad som faktiskt utgör bra innehåll till Reels och vi börjar med lite visuell inspiration.

Follow the masses

Originalitet är otroligt, men du behöver inte uppfinna hjulet på nytt för att skapa unikt innehåll. Genom att ta format som du ser flera andra kreatörer göra och sätta din egen twist på det kan du skapa innehåll som väcker någon typ av igenkänningsfaktor hos dina tittare. 

Här kommer några exempel på Reels-innehåll som är populärt just nu:

🔗 Behind the scenes videos

🔗 A day in the life videos

🔗 How to videos

Autentiskt all the way

Och om du tänker att reklam och kampanjer hör hemma som Reels publicerade organiskt i flödet, tänk om. Människor idag använder sociala medier till mycket, men de flesta går inte in på Instagram och tänker “Åh, vad jag hoppas att jag får upp mycket reklam idag!”. Det viktigaste att tänka på här är att dina Reels ska ge användarna som ser den någon typ av mervärde. Om det värdet är underhållande, communitybyggande eller informativt väljer du själv. 

Så använd inte Instagram Reels som ytterligare en reklampelare utan låt ditt organiska innehåll förbli reklamfritt.

Bjud på dig själv

Det är något alldeles underbart med att få se bloopers eller fails, och genom att använda Reels formatet för att bjuda på sig själv är mer än rätt. Det visar dina följare att ni också bara är människor bakom alla produkter och tjänster. Det proffsiga kan ni lämna till LinkedIn!

Psst… att lägga in ett klipp på när det går lite tokigt till i början av din Reel kan vara ett bra sätt att få användarna att fortsätta kolla!

 

Theo från Salgado åker sjärtlapp i tomteluva

Så här kan det se ut när vi bjuder på oss själva på Instagram! 

Ni hittar hela klippet HÄR!

That’s it!

Med det säger vi tack och hejdå till vår bloggserie “Instagram 101”.

Tänka sig att vi hunnit gå igenom allt från de trendigaste funktioner till algoritmerna bakom appen. Från hur man boostar sitt organiska innehåll till hur man skapar intresseväckande Reels. Har du inte spanat in de andra inläggen i serien än – gör det! Vi delar med oss av värdefulla tips och tricks som kommer gynna både dig och ditt Instagramkonto.