Instagram 101 - Algoritmerna bakom appen

POV: Det är slutet på arbetsdagen, du har precis kommit hem och sjunkit ner i soffan. Du drar fram din telefon, öppnar Instagram och börjar scrolla flödet. Timmarna flyger iväg och helt plötsligt är klockan läggdags.

Det är något konstigt med det där. Det är som om att Instagram vet precis vad vi gillar och ogillar och bara matar oss med innehåll om saker som intresserar oss. Det kan framstå som någon typ av häxkraft, men det är det inte. Det är bara välkonstruerade algoritmer.

Idag ska vi snacka algoritmer, mer specifikt hur algoritmerna fungerar på Instagram. Hur bör du tänka för att få bra spridning på Instagram? Varför ser du de saker du ser i ditt flöde? Nu har du ingen anledning att undra längre, vi reder ut alla frågetecken!

I denna sprakande serie “Instagram 101” kommer vi att dyka djupt ner i det hetaste som Instagram har att erbjuda. Vi kommer att utforska de senaste funktionerna, gräva upp de mest magnifika trenderna och slänga in några listiga tips och trix för att du ska kunna maxa ditt Instagramanvändande!

Är ni redo? Då kör vi igång!

Vad är en algoritm?

Innan vi rusar in i all matnyttig information tänkte vi snabbt nämna vad en algoritm är, för det är inte så lätt att veta! En algoritm är en uppsättning instruktioner för hur en dator eller ett program ska agera. Dessa instruktioner kan variera enormt mellan olika system och kanaler, men det som de har gemensamt är att de är väldigt komplexa och finns där för att lösa ett problem.

Hur fungerar algoritmerna på Instagram?

Vi vände oss till ChatGPT för att kika hur bra koll AI’n egentligen har på läget. Här har ni svaret:

Algoritmerna på Instagram är komplexa och förändras och förbättras kontinuerligt av företaget för att ge användarna en mer engagerande och relevant upplevelse. Grundläggande för dessa algoritmer är att de försöker visa innehåll som användarna troligen kommer att gilla och engagera sig med.

Inte helt ute och cyklar! Låt oss förklara mer.

Instagram har inte bara en algoritm utan flera olika som utför uppgifter baserat på vart på kanalen du befinner dig. Dessa algoritmer ser till att du får se rätt saker vid rätt tillfälle och att din upplevelse känns så personlig som möjligt. Algoritmerna åstadkommer detta genom att analysera kopiösa mängder data, de ser verkligen allt!

Däremot är det ingen som kan veta helt säkert hur algoritmerna fungerar. Det finns inget facit för oss att ta del av, men det finns väl kvalificerade gissningar! Detta på grund av att det finns en hel del information tillgänglig som gör att vi kan lista ut ungefär hur de fungerar. 

Vilka aspekter tar algoritmerna troligtvis hänsyn till?

Dags att bli lite mer konkreta. Här kommer några aspekter som algoritmerna troligtvis tar hänsyn till.

Intressen

Ett huvud med ett hjärta i att symbolisera att algoritmer påstås ta hänsyn till intressen

Något Instagram vill är att du hänger så länge som möjligt på deras app, därav tar de hänsyn till dina intressen för att kunna visa dig mer av det du vill se. Algoritmerna använder den data som finns om dig för att förutspå vad för innehåll du kommer uppskatta att se härnäst. Brukar du gilla bilder på tropiska växter kommer du väldigt troligen bli matad fler bilder av just tropiska växter. Allt är en del av maskineriet.

Hur ska jag tänka som företag?

Du kan inte möta alla intressen men du vill ju självklart synas i flöden hos människor som är intresserade av just det ditt företag gör. Därmed är det viktigt att du vet vad de söker efter när de vill se just sånt innehåll. Ett tips är att kika på vilka hashtags andra inom din kategori använder sig av.

Och på tal om hashtags, 3-5 st räcker för att algoritmerna ska hänga med så använd inte allt för många!

Relevans

En måltavla med en ikon av en profilbild i mitten att symbolisera att algoritmer påstås ta hänsyn till relevans

Algoritmerna tenderar att prioritera relevant innehåll och avgör relevans på lite olika faktorer. Nyligen publicerat innehåll anses vara mer relevant än äldre inlägg, eftersom det är färskare. Även innehåll som faller i linje med nuvarande trender anses vara relevanta. 

Hur ska jag tänka som företag?

Ser ni något ämne som trendar på Instagram? Sätt er egen spinn på det! En nutida trend som cirkulerar är innehåll kring hur ofta män tänker på Romarriket. Så för att sätta en egen spin, vad är erat Romarrike? Har ni något event ni anordnat som ni tänker på lite för ofta? Eller en produkt ni går tillbaka till varje höst som ni bara inte kan sluta tänka på. Dela med er! Då visar ni algoritmerna att ert innehåll är relevant!

Relationer

Två personer och en pratbubbla för att symbolisera att algoritmer påstås ta hänsyn till relationer

Instagram vet vilka personer du kommunicerar med så relationer är a och o. Om du ofta interagerar med en specifik användare genom exempelvis att gilla deras innehåll, kommentera, direct message eller delningar, kommer Instagram att visa mer av den användarens innehåll i ditt flöde. 

Hur ska jag tänka som företag?

Det är ju solklart! Interagera mer med dina följare på Instagram så kommer algoritmerna att pusha ut mer av ditt innehåll till de som faktiskt är intresserade av dig. Kommenterar någon på ett av dina inlägg inlägg, svara på kommentaren!

Tid

En klocka för at symbolisera att algoritmer påstås ta hänsyn till tid

Mängden tid du spenderar på Instagram avgör vad du får upp för innehåll. Är en användare inne på appen väldigt lite tenderar algoritmerna att se till att personen bara får upp det allra nödvändigaste och värdefullaste när hen väl använder appen. Exempelvis inlägg från vänner och familj som de oftast interagerar mest med.

Hur ska jag tänka som företag?

 Användare som är inne på appen oftare ser mer innehåll, så det kan vara till er fördel att verkligen lägga vikt vid att interagera med de användarna, då det är större chans att de kommer se ert innehåll sen. Så gör lite research om dina följare. För att ta reda på vilka som använder appen ofta kan du exempelvis kika på vilka som postar mycket själva. Håll även utkik för vilka är det som kommenterar dina inlägg oftast.

Något att ha i bakhuvudet är att algoritmer förändras hela tiden. Detta är vad som anses vara viktiga aspekter för Instagrams algoritmer just nu men ingen vet hur det kommer se ut längre fram. Men ack vilken tur att ni har oss Salgadinhos som håller er uppdaterade om det senaste inom sociala medier. På så sätt slipper ni oroa er för att missa något!

What's next?

I nästa blogginlägg i serien Instagram 101 kommer vi diskutera hur du bör tänka när du postar organiskt innehåll. Vad innebär egentligen organiskt innehåll? Hur vet jag vilka trender jag ska delta i? Hur fungerar det att schemalägga innehåll? Finns det några do’s and don’ts som kan vara bra att tänka på?

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Vi ses i nästa blogginlägg!