Humor i kommunikation i alla lägen?

I går gästbloggade vi (genom vår VD Charlotte da Silva) på Entreprenörstaden Uppsala om digitalisering och ”själafiering” Det handlade om kommunikation i denna kristid ur ett mer allvarligt perspektiv.

Men idag tänkte vi ta upp om humor går att använda i denna allvarliga tid?

I kurser och utbildningar som vi på Salgado håller uppmanar vi ofta de organisationer vi utbildar att använda sig av humor i sin dagliga kommunikation i sociala kanaler. Det är något som de allra flesta organisationer tycker är svårt och få vågar göra det. I kristider som den vi befinner oss i nu med en pandemi som härjar är det ännu svårare och ännu känsligare.

Anledningen till att många undviker att använda humor i sin kommunikation kan i normala fall variera: en del tror att den egna organisationen inte uppfattas som lika seriös och kunnig då. Andra tycker det är svårt att blanda in humor i det man håller på med. Några är kanske rädda för att man ska passera den där osynliga och för några väldigt känsliga gränsen för när man kan kränka någon av alla som kan se budskapet.

Så om det är svårt i vanliga fall så är det såklart ännu svårare när alla sociala medier nästan helt uteslutande består av allvarliga och alarmerande rubriker om den pågående pandemin: smittspridning, dödsfall, en vårdapparat som kämpar hårt osv. Det kan tyckas som att det nu då är helt uteslutet att skoja och locka till skratt.

Men även i den tyngsta och svåraste tid kan humor göra att även viktiga budskap når ut bättre. Och när det allra mesta är superallvarligt så kan det vara en mycket bra strategi att försöka kommunicera på lite lättare vis. Det är dessutom en skillnad på ”rulla-på-golvet-av-skratt-humor” och ”nicka-igenkännande-med-ena-mungipan-leende-humor”. Det senare borde funka även i den allvarligaste av tider. Här nedan följer några exempel på väl avvägd användning av humor under rådande kris. Kommunikation med glimten i ögat trots det mycket allvarliga läget vi alla befinner oss i.

Några exempel

Livrustkammaren, en föregångare sedan länge

Livrustkammaren har blivit något av kultursektorns mästare i att använda humor i all sin kommunikation på Facebook. Och så gör de även nu när de tvingas hålla stängt men ändå vill försöka hålla uppe intresset för muséet tills deras besökare kan återvända. Här är ett exempel:

Armémuseum ger Livrustkammaren en match

Ett annat museum som också tvingas hålla stängt fick stor spridning på detta inlägg för drygt en vecka sedan. Det är smart kommunikation då väldigt många nu jobbar på distans och har möten med massa människor som är ovana med videosamtal och videokonferenser:

Gettymuseum låter kreativiteten flöda i hemmen

Gettymuseum i Los Angeles gick ut med en uppmaning på Twitter att

Och kreativiteten flödade. Här finns en samling med de bästa bidragen som skickades in av isolerade kreativa människor. Användargenererat innehåll när det är som bäst. Ett par exempel även här:

Cykelfrämjandets respons på SLs information

När SL gick ut med information som säger ”Välkommen ombord – du som har en viktig samhällsfunktion. Vi ber alla er andra att inte resa med oss just nu” svarar Cykelfrämjandet med detta smarta och snabba inlägg på Facebook:

1177 uppmanar till en stilla påsk

En annons som enbart verkar ha gått ut som printannons men som fått en hel del spridning i sociala medier (mycket tack vare Emanuel Karlstens inlägg) är 1177 som har kört denna annons nu inför påskveckan:

Långfredag hela veckan 2020 (långmåndag, långtisdag, långonsdag. långtorsdag, långfredag, långlördag, långsöndag, långmåndag

Det är genial kommunikation som även borde ha funkat bra om 1177 hade postat det själva på Facebook.

Någon kanske tycker att en del av exemplen ovan inte borde räknas som humor. Det är ju högst subjektivt vad som är humor och vad som inte är det. Men det är även väldigt subjektivt vad som kan uppfattas som kränkande, så det är viktigt att ta det försiktigt. Och om det är viktiga budskap som man tex som myndighet och organisation MÅSTE få ut i ett krisläge och humor gör att budskapet sprids och ses av mångdubbelt fler människor så borde det vara ett starkt argument för att använda sig av det greppet.

Detta med humor i kommunikationen, även under rådande pandemi, är något som definitivt kommer tas upp i den onlinekurs om ”Den digitala omställningen”, som vi på Salgado kommer hålla torsdagen den 16/4. Hoppas vi ses där!

Så summa sumarum: för att nå ut med sitt budskap, oavsett om det handlar om viktig information eller fluffigt varumärkesbyggande content, behöver vi skapa innehåll som engagerar och slår igenom. Och humor är väl ett väldigt effektivt sätt att fånga vår uppmärksamhet, eller hur?

/Daniel Erkstam, digital strateg