Grupper är den nya kärnan i Facebook
Facebook Developers Conference, även kallad F8, ägde rum den sista april och vi tar med oss många intressanta nyheter som kommer lanseras inom kort (eller nyligen har lanserats) och våra funderingar kring dessa.
Facebook och integritetsfrågan
Vi börjar med det faktum att temat för dagen och för Facebooks framtid inte var helt oväntat: ”The future is private”. Tidigt och tydligt framgick det i Zuckerbergs inledande presentation att Facebook vill betona att senaste tidens integritetsskandaler är ett minne blott och nu en del av det förflutna. ”The future is private” är ett statement om vilket typ av tech-bolag Facebook ska vara, eller vill bli, och vilket fokus deras produkter kommer att ha framöver. Tiden får utvisa hur Facebooks nya image tas emot av allmänheten. I samband med att Facebook blir mer privat till användarnas förmån fick vi även veta att Facebooks kärna kommer att förändras. En plattform med ny kärnfunktion och mer privat för användaren lanseras i samband med en helt ny design för mobil och dator under kodnamnet: FB5.
Grupper blir viktigare i nyhetsflödet
Facebooks användare har alltid börjat sin användning av plattformen med att scrolla nyheter via ”News feed”. Algoritmerna, som inte är kända för allmänheten men som det spekuleras mycket kring, har genom åren bland annat premierat olika inslag som till exempel inlägg som skapar engagemang eller inlägg som för tillfället har ett nyhetsvärde. På F8 klargjorde Zuckerberg att plattformen kommer att lägga alltmer fokus på att bygga starkare gemenskaper människor emellan och detta ska ske genom att göra Facebook Groups till kärnan av Facebook.
Zuckerberg menar att vi redan är väldigt förenade genom Facebook men att användarna även behöver den intima gemenskapen i form av mindre ”samhällsgrupperingar”. Grupperingar som bygger på intressen eller behov som man delar tillsammans med andra människor. Nu när Facebook ska sätta Facebook Groups som kärnan kommer det rent praktiskt att innebära att gruppfliken i appen kommer att få får fler funktioner och att innehåll i ditt flöde kommer till större del bestå av det som sker i de olika grupper. Du kommer även att få förslag på grupper som kan intressera dig baserat på algoritmernas tolkning av ditt användarmönster.
Fortsatt viktigt med Facebook-närvaro
Varför är då detta viktigt att veta för dig som antingen jobbar med marknadsföring eller har en verksamhet där du driver din egen marknadsföring? Jo, ända sedan företagssidor på sociala medier blev en hygienfaktor i många varumärkens digitala närvaro har syftet varit att kunna nå ut till sina följare och kunder. Det har dels varit med avsikten att marknadsföra sig själva genom att hitta en plats i Facebookpublikens flöden men även med avsikten att ha en närmare kontakt med sina kunder. En företagare vill ju synas där konsumenterna har blicken, och konsumenterna har blicken fäst på Facebookappen många minuter varje dag.
Men i takt med att algoritmerna i allt högre utsträckning premierat organiskt innehåll som inte kommer från företagssidor, utan privatpersoner, har det genom åren blivit svårare att nå ut till just Facebookanvändarna organiskt. Du som företagare lägger ut ett inlägg på din företagssida som kanske har 10.000 följare men när du kollar statistiken har ditt inlägg bara nått ut till 250 personer. De företag som blivit exceptionellt skickliga på att kommunicera digitalt och lyckats få mycket engagemang på sina kommunikationsinsatser har även fått spridning. Organisk spridning är självklart något alla företag vill ha eftersom det rent affärsmässigt är en vinst. På senare tid har dock även de skickligaste företagen kämpat i motvind när algoritmerna sänker värdet på varumärkens aktiviteter på Facebooks plattform.
Dra nytt av ökat fokus på grupper
Nu när Facebook annonserat att flödet kommer att bestå av innehåll från de grupper du är med i skapar det även möjligheter för dig inom marknadsföring. Eftersom det generellt sett är högt engagemang i grupper är det ett utmärkt tillfälle för ditt varumärke att dra nytta av detta. Det gäller för dig att, i den branschen du befinner dig i, äga frågorna som dina konsumenter brinner för. Om du till exempel säljer cyklar kanske du vill synas i grupper som arrangerar cykelturer, cykeltävlingar eller andra liknande cykelaktiviteter. Du kanske till och med ska äga en grupp som driver frågor eller aktiviteter kring något cykelrelaterat. Lyckas du knäcka den koden och blanda samman Facebookgruppernas höga engagemangsvärde med ditt varumärke har du möjlighet att rida på vågen av organisk spridning.
Lycka till!
/ Oscar Flores, student vid Medieinstitutet och praktikant på Salgado kommunikation