Instagram vs Snapchat
I dag skriver Emanuel Karlsten för GP om en ny funktion i Instagram som ska lanseras inom kort i Sverige. Han fick som första journalist i Sverige prova på funktionen ”Stories”. Det är en direkt rip-off på det som gjort Snapchat stort: Ett sätt att ladda upp bilder/videos som ens följare kan se i 24 timmar efter att de lagts upp innan de försvinner för gott. Jag delar helt och hållet Emanuels analys i att Instagram (läs: Facebook) spelar ett högt spel om användarna genom att göra om Instagram till något annat än vad det används till idag. Facebook är säkert lite oroliga för att Snapchat lockar stora användarskaror just nu, inte bara i de yngre åldrarna där Snapchat varit störst sedan starten, utan även upp i åren. Men jag tror att det kan straffa sig att satsa på att försöka göra en universal-app/tjänst som ska kunna erbjuda alla varianter av snabb online kommunikation.
På precis samma sätt så införde Snapchat möjligheten i sommar att inte bara kunna posta bilder och videos i stunden, utan att man numera även kan plocka upp videos och bilder som man har i mobilen sedan tidigare. Därmed närmar sig Snapchat från andra hållet och försöker kanske utmana appar som Messenger/WhatsApp/Kik.
Användarskarorna rör sig snabbt mellan olika kanaler och tjänster. Facebook verkar hittills ha haft som strategi att köpa upp alla appar/kanaler vi börjar använda i större utsträckning för att behålla användarbasen (WhatsApp, Instagram ägs av Facebook. Snapchat fick ett bud på 3 miljarder dollar 2013 som de tackade nej till).
Men som sagt är det ett högt spel att försöka apa efter det som andra gör. Jag tror aktörerna bör inse att vi användare inte har något problem att använda fler än en app. Och att vi använder appar för olika syften och för olika kommunikationssätt.
”Den som gapar över mycket….etc” ????
Uppdatering 3/8: Idag släpptes Instagram Stories för Sverige (du måste uppdatera appen för att få det att fungera). Så nu kan jag konstatera att det verkligen är en total rip-off på Snapchat Stories. Men utan roliga ansiktsfilter, geofilter osv. En tråkigare version av Snapchat Stories. De orkade inte ens försöka hitta på ett eget namn utan kallar det för exakt samma sak. Så här uttryckte min kollega Jocke det i morse:
Instagram be like; jag var en bra bildapp, men jag ville vara lite mer som Facebook och sen härmar jag Snapchat. Nu vet jag inte vem jag är?
— Joakim Malmberg (@JockeMalmberg) 3 augusti 2016
/ Daniel