Facebook tar upp kampen mot falska nyheter

 

fake news-link

I samband med höstens presidentval i USA avgjordes blossade det upp en livlig diskussion om vilken roll de stora sociala kanalerna som Facebook och Twitter mfl spelade i det som ledde fram till att en så osannolik kandidat som Donald Trump valdes till USAs president.

Problemet är inget nytt utan något som många har diskuterat länge. Det har även en längre tid pratats om så kallade filterbubblor som kapslar in var och en i den begreppsvärd och i en skyddad miljö där bara ens egna uppfattning om hur världen ser ut är det som råder. Detta kan bli problematiskt om denna världsbild inte är så överensstämmande med fakta. Facebook och Google gör så för att vi ska trivas i respektive kanal och känna oss hemma. När vi googlar ska vi hitta det vi tycker om att hitta, inte nödvändigtvis det som kanske vore bäst och mest hälsosamt för oss. Någon kritiker av Googles sökalgoritm sa tidigare att de serverar oss wienerbröd när vi då och då borde få lite selleri och broccoli istället.

Redan inför presidentvalet visade Wall Streat Journal med detta talande exempel hur signifikant olika Facebookflöden ser ut för den som Facebook bestämt sig för är republikan respektive liberal.

Facebook tar tag i problemet

Facebook gick redan tidigare ut med att de sätter in åtgärder mot problemet med spridningen av falska nyheter.

De planerar att utöka sin anmälningsfunktion för inlägg så användare kan flagga innehåll som falska nyheter. Här nedan är två exempel på hur denna anmälningsfunktion kommer att se ut:

Skärmdump från Facebooks anmälningsfunktion

Vår första reaktion på detta var att det hela inte fungerar om även de som har för avsikt att motsätta sig fakta använder anmälningsfunktionen. Exempelvis om de som tror att mässlingsvaccin kan orsaka autism anmäler alla nyheter och artiklar som påpekar att det är nonsens som ”fake news”.

Facebook förstärker faktakollen med Snopes mfl

Facebook introducerar nu samarbeten med flera oberoende parter som kontrollerar äktheten i nyheter och varnar Facebookanvändare som tänker dela vidare en uppenbart falsk nyhet: Det är ABC News, AP, FactCheck.org, Politifact och Snopes.

I denna artikel som The Guardian publicerade igår finns utförliga exempel och skärmdumpar på hur det kommer att se ut när man får en varning att det man tänker dela som Facebookstatus har ett innehåll som är ifrågasatt när det gäller fakta och riktighet.

I vanlig ordning när Facebook introducerar nyheter så lanserar det dem i en begränsad del av världen och utvärderar det innan de bestämmer sig för om alla ska få den och hur den ska se ut.

Bäst i Sverige på att löpande faktakolla sådant som får stor spridning på nätet är Jack Werners och Metros initiativ Viralgranskaren. Och nyligen firades den första ”Källkritikens dag”. Ett initiativ av Metro och Viralgranskaren som vi gillar och hurrar för.

Men i takt med att detta med faktakoll får stor uppmärksamhet så har redan de första falska faktakollarna börjat ploppa upp. Så informationskriget rasar vidare.

/Daniel