Facebook lanserar reactions
Kommer ni ihåg snacket om att Facebook skulle lansera en ogilla-knapp? De avfärdade snabbt ryktet men avslöjade då att de jobbade på att utöka möjligheten att gilla. Med start idag rullar Facebook Reactions ut globalt.
Precis som vanligt blir inte tjänsten tillgänglig för alla användare över en natt utan fler och fler kommer att få tillgång till Facebook-reactions under de kommande veckorna. Från att bara haft alternativet att gilla så kommer man nu även kunna klicka Love, Haha, Wow, Sad och Angry. Samtliga symboliserade av varsin emoji.
För att få upp valen så måste du på desktop hålla över den klassiska tummen för fler valmöjligheter. Motsvarande i mobilen blir att hålla in like-knappen för fler alternativ.
För annonsörer kommer Reactions ha mindre betydelse. Oavsett vilken Reaction-knapp man väljer så räknas interaktionen som positiv respons. Oavsett om användare reagerar med ”Love” eller ”Angry” som påverkar det ditt marknadsförda inlägg precis som en tumme upp har gjort tidigare. I statistikverktyget kan man heller inte skilja på reactions men enligt Facebook kommer den statistiken att delges framöver.
Du kommer initialt inte kunna använda reactions på kommentarer, utan bara på inlägg. Givetvis kommer du fortfarande att ha möjligheten att gilla en kommentar. Det kommer inte heller gå att skapa egna reactions, utan du får helt enkelt hålla till godo med de sex stycken som Facebook erbjuder.
Vad tycker du om detta?