Dum, dummare…
Ser man på Internet rent krasst tekniskt så är det ett gigantiskt nätverk av datorer. Men än mer så är Internet en gigantisk sammankoppling av miljardtals människor. Och hela ryggraden och essensen i Internet är länkar. Det är det som håller ihop alla miljardtals människor, tjänster och webbplatser. Det är länkar som är den väsentliga skillnaden mellan gammal media och ny. Vi skriver saker och kan länka direkt till källan. Vi länkar till sådant vi vill rekommendera andra att köpa, att läsa, att börja använda osv.
Men det finns fortfarande en del som inte tycker om Internet. Och det är de som lever på affärsmodeller som bygger på att Internet inte finns. Musik och filmindustrin stred länge emot och försökte stoppa teknikanvändningen istället för att anpassa sina affärsmodeller till den nya spelplanen. Och många nyhetspublicister har också ända sedan Internets intågande kämpat för sin överlevnad. Annonser i papperstidningar blir allt mer svårsålda och många har svårt att hitta lönsamma digitala intäktsmodeller som kan ersätta de gamla analoga.
I många år har vi också sett exempel på hur bakåtsträvarna kan få rätt i domstolar eftersom lagstiftningen också till stor del lever kvar från en tid före Internet. Men ibland blir det riktigt idiotiskt och förra veckan dök det upp ett par sådana exempel.
Den Irländska branschorganisationen Irish Newspaper Licensing företräder 15 nationella irländska dagstidningar och ett större antal regionala motsvarigheter. De har stämt Women’s Aid (motsvarande Kvinnojouren i Sverige) för att de länkat till deras innehåll utan att betala för sig. Hela denna story började med att Advokatbyrån som försvarat Women’s aid skrev så här dagen före nyårsafton på rubriken ”2012: The year Irish newspapers tried to destroy the web”. Och i förra veckan föll domen som säger att Till att börja med så måste man ju verkligen undra hur det gick till när de valde ut vilka de skulle sätta dit för att statuera exempel. Här kan ni läsa mer om detta.
Dumstrut 1: SJFs upphovsrättsliga expert Olle Wilöf
Ovanstående fadäs i Irland är dumt nog. Men sedan blir det ännu dummare när svenska SJFs upphovsrättsliga expert Olle Wilöf gick ut i fredags och uttalar sig i Resumé och rör till allt ännu mer. Dels tror han på fullt allvar att detta är något vi även kommer att se i Sverige framöver. Och så jämför han det med ett rättsfall när en blev dömd för att ha spridit länkar till piratsändningar av Canal Plus sändningar av hockeymatcher för något år sedan. Det var ju liksom olagligt från början. Men länkningar till innehåll på en webbplats med publikt innehåll är ju en helt annan sak. En liten intressant notis är att Resumé inte länkar till någon enda källa eller artikel som de nämner i artikeln. Enda länken i hela artikeln är till sidan för prenumeration på Resumés papperstidning. ????
Dumstrut 2: Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter
I december kunde vi läsa att den tyska dagspressen har fått med sig Angela Merkel på att lägga ett lagförslag som skulle tvinga Google att betala då de länkar till sitt innehåll. Även detta är dumt nog som det är. Men åter igen blir det ännu dummare när Utgivarnas VD uttalade sig i fredags och sa att detta var ett bra förslag och något hon skulle välkomna lagförslaget. Hon förtydligar sig genom att säga att ”länkandet är ett ofog, rent ut sagt”.
Det här är så dumt att de egentligen inte borde nämnas. Och än mindre länkas till. Men för att väga upp det hela så tänkte jag avsluta med ett par länkar till ett par som förstått vad Internet är och hur man kan tjäna pengar på länkar och digitalt innehåll:
Joakim Jardenberg kommenterar artikeln om Jeanette Gustafsdotter med att citera Seth Godin från 2009:
”You don’t charge the search engines to send people to articles on your site, you pay them. If you can’t make money from attention, you should do something else for a living. Charging money for attention gets you neither money nor attention.”
Jocke bloggade klokt kring detta dagen efter Seth Godin uttalade sig då 2009. Kloka ord som blev aktuellt i och med dumheterna som är på gång i Tyskland.
Och alldeles nyss publicerade Mikael Zachrisson (jobbade tidigare som chefredaktör för Internetworld och webbchef på Veckans Affärer) denna kloka krönika på ämnet på Ajour.se. Rubriken är ”Snälla lagstiftare, gå inte på tricket med länkarna”
/ Daniel Erkstam
PS. Länka gärna till denna artikel! ????