Missade du #Almedalen2019 ? Här kommer den ultimata sammanfattningen!
Almedalen 2019 i tre ord; AI, integritet, hållbarhet.
Digitalisering som begrepp är fortfarande viktigt men jag får lov att säga att vi har hamnat i en post digitaliseringsera där begreppet i större utsträckning istället bryts ner i mindre beståndsdelar. Vi har snart ingen IT-bransch utan IT blir en naturlig del för alla företag och organisationer.
De tre ledorden för Almedalen 2019 hänger ihop. AI går igen i mer eller mindre alla sektorer. Hur kan AI skapa en bättre välfärd, hur kan AI användas inom sjukvården, inom skolan, inom politiken, inom privat och offentlig sektor. Bör den alltid användas och vad ser vi för faror? Ett konkret exempel kan vara när offentlig sektor och finansiell sektor har tillgång till samma data. Ett försäkringsbolag som med hjälp av AI kan skapa predictions hur stor sannolikheten är att du insjuknar igen om du tidigare haft en specifik sjukdom och du därmed inte kan teckna en försäkring. Som påföljd blir därför integritet och etik stora frågor kopplat till AI och data generellt.
Kanske exemplet i Kina inte undgått någon? Där regeringen baserat på dina digitala spår sätter poäng på dig som individ och har du låg poäng begränsas du till den grad att du inte ens kan köpa en tågbiljett. Men skulle det inte vara klokt att utifrån ett ekonomiskt, hållbart och utvecklingsperspektiv använda AI som exempelvis lärarassistenter eller läkarassistenter? Jag skulle hellre vilja att mina barns lärare hade en superintelligens som bidrog till rätt fattade beslut och la upp undervisningen och dess innehåll på ett optimalt sett. Och faktiskt känns en läkare av kött och blod redan nu oerhört förlegat, när AI kan diagnostisera med tusentals gånger högre precision baserat på aggregerad data.
Ett minnesvärt seminarium under veckan kom från Lunds Universitet. De pratade om AI och dess påverkan på människan och hur vi förhåller oss till religion där de väckte parallellen mellan vår tids AI och Gud som skapade människan för arbeta. Om vårt stora syfte, att arbeta, försvinner, vad händer med människan då? Vad innebär det att vara människa när människa och maskin växer ihop? Det är många frågor som jag inte skriver ut och det är många frågor som jag skriver ut och lämnar obesvarade.
Sigma höll ett intressant seminarium där de presenterade en rapport (Tomorrow is now) från Kantar Sifo, där man tittat på vad svensken tror och tänker om AI.
1,5 miljoner svenskar kan exempelvis tänka sig AI poliser – alltså robocops!
Den efterföljande expertpanelen som diskuterade vad som framgick i rapporten var dock eniga om att vi inte kommer ha robotpoliser på våra gator men de kommer troligen att assistera polisen i syfte att fatta bättre beslut och bekämpa brott på ett effektivare sätt. Vi pratar alltså inte om att AI ersätter utan förstärker. Så kallad augmented human. Däremot kommer de enkla jobben som inte kräver värdering, kreativitet och mänsklig interaktion att försvinna. Här tror man att hela 40% kommer att försvinna.
Debatten om integritet och hantering av data upplevde jag något mer nyanserad än vad som tidigare varit. Behöver tilläggas att traditionella medier var betydande i Cambridge Analytica-skandalens avslöjande vilket av sin natur ger ett snedvridet fokus. Något som undgått många är att datan som samlas och används av ex Facebook, i syfte att skapa relevant innehåll till dig och mig samt förbättra sin produkt gentemot annonsörer är aggregerad, alltså inte personlig. Aggregerad data är i grunden något gott. Insikter vi kan bygga samhälle, företag och principer på. Majoriteten av experterna och de stora jättarna Facebook och Google är dock eniga att regleringar är av största vikt, även fler regleringar än vi har idag. Men att tillägga: det ska vara regleringar som bottnar i relevans och verklighet – inte förhastade beslut på EU-nivå, som är omöjliga för mindre företag att följa. Sådana beslut skapar osäkerhet och kontraproduktivt främjar en fortsatt okontrollerad marknad. Men många frågor kvarstår, exempelvis hur pass mycket vi som individer kommer kunna kontrollera vår data i samlat grepp. Tror du som Ygeman att vi inom 5 år kommer ha våra individuella datakonton likt skattekonton?
Låt oss nu gå in på sociala medier och digital marknadsföring. Vad var de heta potatisarna och vilka trender kunde vi skönja.
- Att på riktigt förstå vilken data du kan samla in och nyttja den till att kurera innehåll och skapa kampanjer är A och O för att lyckas väl.
- Har du 1 på plats kan du fokusera på den kreativa processen och innehållsdesign. Data är ingenting utan innehåll och innehåll är ingenting utan data. Combine them, make magic! Jag älskar detta då Salgado har stort fokus på att arbeta datadrivet i kombination med en kreativ höjd.
- Man har länge pratat om en relativt frekvent närvaro även om vi på Salgado alltid understrukit vikten av att ALLTID leverera värde för mottagaren och levt efter devisen ”Bidrar inte innehållet till värde någonstans i kundresan – posta det inte”. Nu pratar man att minska sin frekvens och istället enbart vara med när det räknas! Detta för att anpassa sig efter trenden att fler och fler begränsar sitt användande av sociala medier och vill inte utsätta sig för den mängd intryck de sociala plattformarna ger den som är flitig användare. Att helt enkelt respektera användaren!
- Fler och fler företag nyttjar kraften i sociala medier genom att stå upp för något. Accenture berättade under sitt seminarium om när North Face genomförde en kampanj för att stå upp mot Trumps bygge av mur mot Mexico och skapade kampanjen ”Walls are made for climbing”
6. Microinfluencers! När många pratar om ditt varumärke blir effekten stor. Det blir också väldigt personligt vilket är en annan viktigt trend. Tänk att du är publicist när du skapar innehåll, inte att du är ett företag.
7. En annan trend är virtuella influencer, det bloggade Yamila om förra veckan så det kan du läsa mer om här.
Slutligen vill jag avsluta med mina bästa (helt självupplevda) tips om du funderar på att delta under Almedalsveckan nästa år.
Tips inför Almedalen 2020
- Bekväma skor – det är kullersten överallt.
- Ha med paraply så du inte fastnar på en och samma plats pga regnet
- Planera din tid väl innan. Gå igenom programmet och lägg in i din kalender de seminarium du planerar att gå på.
- Ha med en powerbank eller två! Almedalen suger batteri!
- Skapa luft i schemat så att du har tid för reflektion och sammanställa din insikter.
- Boka möten med dem du vill träffa! Möten som du kanske hade haft svårt att få till på hemmaplan.
- Gå på mingel, där bygger du ditt nätverk och har kul!
- Back to basic, ha ett anteckningsblock så du snabbt kan skriva ner guldkornen. Det är mycket information på kort tid från många håll.
- Besök Almedalsgarderoben om du behöver en ny outfit. Där kan du låna kläder och skor! Hoppas ni finns kvar även nästa år!
- Är du ansvarig för att uppdatera sociala kanaler? Ha en plan innan du åker ner med mål, syfte, tema, hashtags!
- Ha koll på #almedalen och #almedalen2020 och få tips i realtid på saker du inte vill missa.
- Åk inte VOI innanför murarna ???? det skakar och är en otillåten zon att parkera i.