5 trender för digital kommunikation du inte får missa år 2020
2020 är äntligen här, ett helt nytt decennium. I början av 20-talet kändes det som att 2020 var långt in i framtiden, men nu är vi här, otroligt! Det som är ännu mer otroligt är vilken utveckling av digitaliseringen har varit fram till nu och vad framtiden har att erbjuda. Men för att inte sväva bort för mycket fokuserar vi på vilka trender vi tror på under 2020. Efter en omvärldsbevakning presenterar vi en hypotes på de hetaste trenderna inom digital marknadsföring.
1. TikTok för yngre
Om du har en yngre målgrupp kan det vara värt att titta närmare på att börja publicera annonser på TikTok. Appen har idag runt 600 miljoner användare. Den expanderande appen TikTok lanserades 2016 och har för närvarande mer än 600 miljoner användare. Användare på TikTok laddar upp korta filmer på 15 sekunder som oftast innehåller dans, komik etc. För att lyckas med TikTok är det viktigt att förstå sin målgrupp på just TikTok för att publicera annonser som passar just den plattformen. Med det menar vi att det kan vara bra att undersöka konton på TikTok, små som stora, för att förstå vad som är trendigt samt vad de gillar. En annan viktigt aspekt att tänka på tror vi är att använda appen aktivt, för att uppdatera sig hela tiden om vad som är nytt och trendigt. Precis som andra sociala plattformar borde man anpassa sitt content och copy till den plattformen man vill placera på.
2. AI-driven kommunikation
AI (Artificiell intelligens), en ny teknik som är hett på tapeten. AI är väldigt omtalad, frågan är om det kommer implementeras mer i samhället under 2020. Med den nya tekniken tänker vi att det finns nya lärdomar att utbilda sig inom. Alltså, att investera i att utbilda sig inom AI är något vi tror kommer vara lönsamt i framtiden och att tätt inpå utöva sin kunskap i praktiken. Om du har ett företag kan det vara värt att anställa någon som är AI-expert som vägleder in i den nya tekniken. Med hjälp av den personen kan ditt företag ligga i fas med vad den nya tekniken har att erbjuda. Eftersom det är en helt ny teknik, tror vi att det kommer krävas tid och tålamod för att utbilda människor och få de att anpassa sig till de stora förändringarna. Men AI är mer än bara en teknik, det är ett sätt att förverkliga nya affärsmodeller och utveckla offentliga tjänster med säkerhet. Vi är nyfikna på vad AI kommer att göra i framtiden.
3. Messenger allt viktigare
Messengers enkla chattfunktion är populär bland användare och därmed tror vi på att det lönar sig att publicera där. Anledningen till det stora genomslaget av Messenger är det enkla chatformatet som gör att du snabbt kan ta kontakt med vänner, familj, kollegor etc. Som digital marknadsförare ger det dig möjligheten till att snabbt presentera din produkt/tjänst i form utav en annons i Messengers flöde. Detta hjälper dig att interagera med kunder. Skapa listor, hitta din målgrupp och börja kommunicera med de du vill nå ut till.
4. Rörligt content fortsatt viktigt
Under de senaste åren har rörligt varit väldigt populärt inom digital marknadsföring. Rörliga bilder kommer fortfarande vara attraktivt på sociala plattformar i samband med varierat innehåll. Med det sagt uppmuntrar vi dig till att skapa rörliga bilder/videos till content under 2020.
5. Chatbots är nya kundtjänsten
En chatbot är likt ett mänskligt samtal och går att hitta på många hemsidor idag. Fördelarna med en chatbot är att den levererar snabba svar, lägre bounce rate och fler leads. Om en potentiell kund är inne på hemsidan och har frågor, är det inte alltid lätt att hålla kvar den kunden, eller hur? Men med hjälp av en chatbot kan den snabbt svara på frågor eller funderingar, vilket gör att kunden känner sig säkrare på sitt köp. Det tar tid att skapa en chatbot, men vi tror definitivt att det är värt det, då den kommer kunna svara på enkla frågor.
Uppgradera dina kunskaper
Vill du utveckla dina kunskaper inom digital marknadsföring? Boka en kurs hos oss så att du är vass under 2020.