5 tips för att lyckas med Instagram Stories

Instagram Stories fortsätter växa och har nu blivit en av Facebooks mest framgångsrika och mest använda produkt hittills. Användarna fortsätter att använda formatet i allt större utsträckning och nu smyger Instagram ut ett nytt sätt att expandera Stories-upplevelsen och gör den till en ännu mer central del av appen.

Nya funktioner beta-testas just nu för vissa användare. Dels presenteras Stories som två rader istället för en högst upp på skärmen i flödet. Dels kan användarna också klicka på en ny knapp – See all Stories. Då presenteras en ny skärmupplevelse där Stories tar över i fullskärmsläge.

Instagram stories på ett nytt sätt (skärmdump)

Detta är tecken på att Facebook fortsätter satsa på Storiesformatet och därför vill vi nu lista tips på vad du som företag bör tänka på när ni jobbar med Stories, både organiskt och som annonseringskanal.

1. Anpassa annonserna i dina kampanjer

Om vi börjar med Stories som annonseringskanal. Det är viktigt att verkligen utnyttja möjligheten att synas i annonsflöden på alla Facebooks placeringar, inklusive Instagram Stories och se till att göra det på ett optimalt sätt.

Anpassa annonsernas uttryckssätt efter den kontext de ska visas i – det här gäller inte bara Instagram Stories. Gör helt enkelt flera varianter på innehåll som passar i formaten på exempelvis Marketplace, Messenger, Video Feeds etc.

För Instagram Stories innebär det vertikala videos på max 15 sekunder. Se till att du sticker ut och fångar intresset snabbt med exempelvis en stark färg, kraftfullt budskap, grimaserande ansikte eller en gullig hund. Undvik stillbilder och speciellt de som inte är vertikala, alltså tar upp hela skärmen.

2. Posta kontinuerligt

Eftersom så många användare föredrar att ta del av Stories, och kanske till och med skippar det gamla flödet, är det viktigt att du syns kontinuerligt. Se till att din kanal syns ofta i din målgrupps översta rad när de öppnar appen och på så vis ständigt ligger top of mind. Posta helst något varje dag, på så vis är du ständigt aktuell eftersom Stories ligger kvar synliga i 24 timmar.

Skapa en innehållsplan och strukturera ert innehåll efter olika teman. Koppla det gärna samman med övriga kampanjer och organiskt innehåll på andra kanaler och i Instagram Flöde. Ett annat tips är att dela när ni postar ett inlägg i flödet till Stories så får målgruppen nys om ert nya inlägg även där.

3. Prata som kontexten kräver

Vi tror att Stories är en kontext där vi generellt är lite extra känsliga för “reklamiga” budskap. I ditt organiska innehåll bör du skapa Stories underhåller och inspirerar. Saker som helt enkelt får dina fans att bli lojala och hela tiden vara nyfikna på vad ni lagt ut. Det gör du genom innehåll som ger mervärde för din målgrupp. Du kan självklart visa upp dina produkter och erbjudanden också, men mixa det gärna med tips och inspiration kopplat till din verksamhet men utanför dina produkter.

Ett konto som vi tycker lyckas med detta är @icasverige som i sina Stories ofta delar enkla tips, roliga quiz eller fun facts. Eller @fabletics som delar bland annat träningspass och behind the scenes i kombination med produktlanseringar och beskrivningar.

Stories är en kontext där vi är vana att se innehåll som inte är så polerat och tillrättalagt. Ofta handlar det om snabba, roliga och personliga inslag. Även om ni som företag planerar och förbereder era videos innan, försök gärna behålla en lättsam och opolerad ton. Blanda gärna ert innehåll och mixa videos med personer med grafiskt innehåll.

exempel på Instagram stories

Använd element som målgruppen är vana vid att se i kontexten och som förstärker det ni vill säga på ett kreativt och lekfullt sätt. Använd GIFs, talspråk, färgstarka element etc. Ett hett tips är att även skapa egna GIFs som dina användare kan använda, något som bland annat @malaco_sverige gjort.

4. Interagera med din målgrupp

Bygg relation med dina fans! Vi älskar att interagera med varandra och varumärken vi gillar. Använd funktioner som Omröstning, Frågesport och Frågor. Ni kan till exempel skapa en quiz där användarna får testa sina kunskaper eller ha en frågestund där ni svarar på frågor om ert expertområde eller er verksamhet.

exempel på funktioner i Instagram stories

5. Jobba smart med Höjdpunkter

Spara utvalda Stories under specifika ämnen. Skapa Höjdpunkter efter vad ni tror era följare och besökare är intresserade av samt vad ni som företag tycker är viktigt att lyfta fram. Sätt tydliga rubriker med avgränsade ämnen.

Ni kan skapa Höjdpunkter som är bestående och presenterar ert varumärke med rubriker som ”Vad vi gör” eller ”Vårt hållbarhetsarbete”. Då kan det passa att lägga lite mer krut på innehållet så att det verkligen blir bestående. Ni kan också skapa Höjdpunkter där ni byter ut innehållet kontinuerligt, exempelvis ”Recept”, ”FAQ” eller ”Tips”.

En annan vinnande strategi är att skapa en tillfällig höjdpunkt för en viss kampanj, tävling eller annat som är aktuellt under en viss tid och sedan tas bort.
Återigen är @icasverige ett konto att inspireras av, men vi diggar även @lifesum och @plantagensverige.

mer exempel på Instagram stories

 

Psst… Bonustips (och liten sticka-ut-hakan-passning)

Snälla, vad ni än gör. Dela INTE alla Stories där ni blir omnämnda. Finns det något tjatigare eller tråkigare med konton som fyller sitt Händelseflöde med tusentals poster där de blivit taggade? En vill ju se kontots eget innehåll, inte bara en lång harang från massa andra okända användare.

Det är förståeligt att konton vill visa uppskattning när följare taggar varumärket i sitt innehåll. Och visst är det en väldigt bra strategi för att bygga relation med sina fans. User-generated content är inte att förringa. Men vi upplever att en del konton delar för mycket sådant innehåll och helt utan tanke.

Mitt tips är att under kontrollerade tillfällen dela andras innehåll om ditt varumärke. Exempelvis under en eftermiddag i veckan eller under en viss kampanjhashtag. Men inte återkommande dag ut och dag in. Håller du med?

// Erika Nord