4 tips för att bygga en hejdundrande digital strategi

Första advent står för dörren och medan andra dammar av julpyntet och rotar fram de gamla ljusslingorna vill vi på Salgado ge dig något mer än bara julstämning – nämligen våra bästa adventstips! Och då kanske du undrar, vad i hela friden är adventstips? Jo, varje vecka fram till jul bjuder vi på handplockade tips och tricks från våra egna Salgadinhos. Vi kommer att duka upp julbordet med tips inom strategi, AI och annonsering.

Vi börjar där allt bra digitalt arbete startar – med strategin. Så, innan du sveps iväg i julstöket, här kommer fyra effektiva tips som kommer att hjälpa dig att bygga en strategi som varar än till påska (och förhoppningsvis även lite längre än så).

För att göra tipsen så spot on som möjligt har vi bett Moa, vår lysande contentstrateg, att dela med sig av sina bästa råd. Take it away Moa!

Bild på Moa Wilén

1 - Identifiera problemet, diagnostisera och skapa en handlingsplan

Alla strategier behöver ett problem att lösa, så vi börjar där. Vad är det som inte fungerar som det ska? En kampanj som inte får några klick? För få konverteringar från hemsidan? Identifiera problemet så kan vi ta det vidare därifrån.

Nästa steg är nämligen att sätta en diagnos och ta reda på varför vi har det här problemet? Är vi inte tydliga nog? Når vi inte rätt målgrupp? Först när vi listat ut vårt varför kan vi börja kika på vårt hur, lösningen helt enkelt!

Hur vi löser det? Vi får inga klick på vår kampanj och har kommit fram till att vi förmodligen inte är tydliga nog med vad vi vill att kunderna ska göra. En konkret handlingsplan då kan vara att lägga till en skarp CTA.

Voilà – nu har vi lagt en bra grund och klicken bara trillar in!

2 - SMARTa mål

En annan viktig faktor i strategiarbete är att ha tydliga mål. Vi brukar utgå från att målen ska vara SMARTa, det vill säga specifika, mätbara, uppnåeliga (attainable), relevanta och tidsbundna.

Ett exempel på ett inte så smart mål:
Få fler prenumeranter på vårt nyhetsbrev.

Ett exempel på ett smart mål:
Inom tre månader vill vi ha 500 nya prenumeranter.

Det gör STOR skillnad!

3 - Spionera på din målgrupp

Men vad gör SMARTa mål om vi inte riktar vår marknadsföring mot rätt personer! För att skapa en strategi som verkligen håller i längden måste du förstå vilka du pratar med. Vilka är din tilltänkta målgrupp och vad har de för problem som du hade kunnat lösa åt dem?

Ditt innehåll behöver ge din målgrupp något slags värde, såsom att utbilda, underhålla eller inspirera. Men har du inte koll på vad din målgrupp har för intressen, behov och utmaningar blir det svårt att leverera innehåll som faktiskt fungerar.

4 - Gör ordentlig research om plattformen

Oavsett om du bygger en strategi för betald annonsering eller organiska inlägg är det en sak som är säker: du måste ha koll på hur kulturen på plattformen ser ut för att ditt innehåll ska flyga. Varje sociala medieplattform har oskrivna regler, en speciell tonalitet och med detta kommer en del förväntningar på hur innehållet ska se ut. 

Så, din strategi blir helt klart bättre när du gör din research. Kolla vad som funkar, vad som engagerar och anpassa både innehåll och även (delvis) din tonalitet därefter.