4 missar att undvika när du annonserar i sociala medier
Andra advent är snart här och vardagen kanske just nu känns som ett evigt klurande över vad dina nära och kära ska få för julklappar. Gör som oss, prokrastinera det tills stressen är maximal, och ta del av våra bästa adventstips! Och då kanske du undrar, vad i hela friden är adventstips? Jo, varje vecka fram till jul bjuder vi på handplockade tips och tricks från våra egna Salgadinhos. Vi kommer att duka upp julbordet med tips inom strategi, AI och annonsering.
Denna andra vecka fortsätter vi med att lyfta de missar vi vill undvika när vi är redo för att sätta upp vår sociala medier-annonsering. Vi har bett Emma, vår strålande digitala kampanjspecialist, att dela med sig av sina bästa råd. Vägled oss genom mörkret Emma!
1 - Ingen tydlig målgruppsdefinition
Att inte definiera vilken just din målgrupp är kan leda till ineffektiva och dyra annonser som inte når rätt personer. Det är avgörande att du förstår vem som är mest benägen att reagera på dina annonser genom att analysera demografiska data, intressen och beteendemönster.
Använd verktyg för målgruppsanalys som finns i annonseringsplattformarna för att göra din targeting ännu mer pricksäker. På så sätt kan du försäkra att dina annonser når dem som har störst sannolikhet att genomföra en konvertering, vilket optimerar din budget och förbättrar din ROI.
2 - Inte genomföra A/B-testning
A/B-testning är ett perfekt tillvägagångssätt för att ge en förståelse för vad som verkligen fungerar. Genom att jämföra två versioner av din annons kan du se vilka element som presterar bäst, vare sig det gäller bildval, annonstext eller CTA:er.
Detta tillvägagångssätt låter dig ständigt förbättra dina annonser baserat på konkret data. A/B-testning är enkelt att genomföra med de flesta annonseringsplattformar och kan avsevärt öka din kampanjs effektivitet.
3 - Ofullständig landningssida
Att leda trafiken från dina annonser till en landningssida som inte är optimerad kan försämra dina konverteringschanser – och det helt i onödan. Din landningssida bör vara relevant, lockande och lätt att navigera i, med tydliga call-to-actions (CTA) som motsvarar det budskap som fanns i annonsen.
Så se till att sidan laddar snabbt och är optimerad för mobilanvändare, då de flesta annonsklick på sociala medier sker på mobila enheter. Ett samstämmigt budskap genom hela användarresan bygger förtroende och ökar sannolikheten för konvertering.
4 - För stor fokus på att sälja istället för att skapa värde
Annonser som enbart fokuserar på försäljning kan avskräcka din målgrupp, särskilt i sociala medier där användare främst söker underhållning. Istället för att bara pusha produkter eller ditt varumärke, sträva efter att skapa värde genom att erbjuda lösningar eller information som är relevant för din målgrupp.
Berätta historier som engagerar, skapa innehåll som utbildar och inspirerar. Detta uppmuntrar delning och interaktion, vilket kan leda till organisk tillväxt samt möjligheten att stärka din varumärkeslojalitet.