3 tips till företag om digital kommunikation i Corona-tider

When life gives you lemons…

Det kan inte ha undgått någon att vi just nu lever under ganska speciella förhållanden, och kanske är det även första gången någonsin som i princip alla på hela planeten på riktigt kan skratta av igenkänning åt samma memes…

Den enda som verkar vinna just nu är miljön, som ju får en välförtjänt paus från oss i och med allt detta.

I takt med att vi i allt högre utsträckning blivit tvungna att ta till våra digitala verktyg för att få det att gå ihop, så har även attityder börjat förändras (kanske för att man inte längre har ett val).

Vi får i realtid se vilka ”möten som kunde ha varit mail” eftersom vi nu behöver anpassa oss och prioritera annorlunda och framförallt distansera oss i den mån det går.

Google hangouts, Bluejeans och Zoom är bara några av dom verktyg som gått varma de senaste veckorna.

Här nedan kommer därför ett par coola exempel på hur man kan utnyttja the social distancing till sin fördel:

Karantänfestivalen

Några som tagit “the social distancing” till nästa nivå är Universal Sweden som nu planerar att genomföra sin första digitala festival – gratis och tillgängligt för alla med internetuppkoppling. Med det passande namnet Karantänfestivalen, kommer flera kända artister att uppträda för en publik som befinner sig hemma i sina kök och vardagsrum och istället närvarar till 100% genom att streama hela eventet live.

Karantänfestivalen

Frukostevent på distans

Några andra som också utforskat ny mark och utnyttjar rådande omständigheter till sin fördel är Systrarna Hoss som höll sitt första digitala event den här veckan. Ett event där influencers och artister som Linda Pira, Iconapop och Fanny Lyckman + deras fans fick mötas i en 100% digital kontext, äta frukost tillsammans och lyssna på livekonsert med Danny Saucedo. Samtliga influencers hade dessutom fått bud hemskickade med frukost, ballonger och annat i förväg för att skapa den där event-stämningen i sina egna hem.

Inlägg från Systrarna Hoss

2 500 virtuella museum

Ett tredje exempel är de 2 500 museer runt om i världen som nu gjort sina utställningar tillgängliga digitalt!
För de konstsugna finns nu alltså möjligheten att genom Googles Arts & Culture besöka en mängd olika utställningar och man har även tagit fram möjligheten att ta del av virtuella guidade turer – riktigt coolt!

Van Gogh-museet

Van Gogh-museet i Amsterdam. Foto: Tomasz Baranowski

Detta är bara tre av säkert många fler exempel på hur företag utnyttjar situationen till sin fördel, och i förlängningen kanske lyckas förena människor trots den fysiska distansen. Och frågar du mig så har vi nog bara sett början på hur våra digitala verktyg faktiskt kan föra oss ännu närmare varandra, inte bara i form av kommunikation, utan också genom digitala evenemang som dessa, där man kan delta oavsett var man fysiskt befinner sig någonstans.

Det bästa av allt är att många av de tekniska lösningar som möjliggör allt det här ofta finns tillgängliga gratis! Dessutom är de lätta att komma igång med. Ett exempel är Twitch som framförallt används mycket av gamers för att streama och kommunicera med andra, men som nu i allt högre utsträckning även börjat användas allt mer av artister och andra som vill komma i kontakt med sin målgrupp på ett lite mer personligt och nära plan.

3 tips till alla som vill komma igång

  • Utnyttja tekniken som redan finns – tips på fler verktyg.
  • Våga tänk utanför boxen!
  • Samarbeta med andra – vad kan ni göra tillsammans för er målgrupp?

Så slutsatsen här är att dessa tider inte bara ger oss tuffa utmaningar utan även möjligheten att utforska nya spännande lösningar, tankesätt och fenomen!

Ny kurs på gång

Vill du ha hjälp med hur ditt företag kan tänka? Vi har hjälpt flera av våra kunder att ställa om och vi förbereder kurser i kriskommunikation, digitala verktyg för effektivare mediaproduktion, och hur man kan ställa om till live/online som kommer att hållas inom kort! Skicka ditt intresse redan nu till hey@salgado.se.

/ Yamila Abdelcader