10 tips till dig som har en Facebooksida

Att Facebook skulle förfina sitt sätt för hur de skapar din newsfeed borde inte komma som en överraskning. Vi har pratat om det länge och för att överleva i bruset måste sociala jättar såsom Facebook,Twitter och alla andra som vill överleva, arbeta konstant med att utveckla algoritmer som skapar så relevant innehåll som möjligt för dess användare. Lite paradoxalt dock eftersom man i samma andetag ökar andelen annonser i användarens feed. Så även om man litar till Facebooks förklaring kring den minskade organiska räckvidden för Facebooksidor så blir det, hur man än vänder och vrider på det, ett sätt för dem att tjäna pengar.

Tillbaka till den organiska rensningen. Den är bra och nödvändig för utvecklingen av den sociala webben. Det skolar både privatpersoner och företag i hur vi ska kommunicera för att få kärlek tillbaka. Om än den hårda vägen. Det viktiga är att du omfamnar denna utveckling och lär dig verktygen som hjälper dig att över tid leverera content som bryter igenom ytan, in i hjärtat.

10 tips till dig som vill bryta igenom ytan på Facebook

 

1. Kategorisera dina uppdateringar och fördela strategin utifrån hur de olika kategorierna levererar.

2. Använd insights konsekvent för att lära dig vad som engagerar samt i vilka målgrupper du hittar det största engagemanget och utveckla därefter.

3. Har du en länk till din webbsida med i uppdateringen? Tagga länken så att du kan följa ända ned till konvertering.

4. Skapa promoted posts av de uppdateringar som levererar organiskt engagemang och ROI. Glöm inte det viktiga segmenteringsarbetet. Vissa uppdateringar lämpar sig bäst att promota för befintliga gillare medan andra uppdateringar kan ha en bredare målgrupp. Djupare segmentering på ålder, kön och intresse bör inte heller förringas.

5. Variera dina uppdateringar i längd och mellan bild, länk, video och text.

6. Skapa en bro mellan flera sociala kanaler. Varför inte lyfta fram fina bilder från Instagram som är taggade med ditt varumärke eller din produkt?

7. Låt gillarna påverka utvecklingen av dina produkter eller tjänster. Ett fint exempel på det just nu är OLW:s kampanj Fredagsmys från förr.

8. Bli inte en mes! Stå för dina värderingar och din produkt. Underkasta dig inte irrelevant kritik. Den relevanta kritiken ska du självklart bemöta. Det visar att man kan lita på dig och du tar ansvar om något går fel.

9. Låt bli att posta ljummet innehåll, det förstör bara din edgerank.

10. Facebook är som en digital middag. Hur beter du dig på en middag?