Microsoft Clarity – Förstå problemen med din hemsida snabbt

Använd Microsoft Clarity för att förstå dina besökare

Vi har spanat in Microsoft Clarity – verktyget som hjälper dig när du vill förstå hur personer beter sig på din hemsida. Clarity tydliggör hur du kan förbättra din webbplats och göra den mer användarvänlig.

Här är våra topp fyra hacks med verktyget:

1. Heatmap

Med Claritys heatmap kan du enkelt se var personer är aktiva och när de interagerar med din sida. Är det mycket aktivitet blir det rött och vid lite aktivitet blir det grönt. Du kan enkelt se vilket innehåll som engagerar och skapar aktivitet. Med den informationen kan du lättare optimera sidan för just dina besökare.

2. Inspelade sessioner 

Som ett extra plus går det också att spela in sessioner som visar hur användarna rör sig på sidan. Det gör att du enkelt kan se hur hemsidan används och ger dig en unik insyn i vad, när och hur användaren agerar. 

3. Scroll dephts 

Det här är en annan funktion vi gillar starkt. Den visar var på sidan personer har läst 100% av ditt innehåll och var de tappar intresset och slutar skrolla. Med hjälp av denna information är det enklare att skapa innehåll som personer vill läsa. 

4. Click 

Du kan också se hur personer klickar sig vidare, men också var på sidan de inte klickar sig vidare. Detta ger en bra feedback på vad personer vill veta mer om på din sida. Det kan också ge dig insikter i om det är något på din sida som verkar otydligt som genererar få klick.

Ett bra komplement

Även om Clarity inte kan ersätta andra verktyg som t.ex. Google Analytics är det ett väldigt bra komplement när du vill börja förstå vad dina besökare gör på din webbplats. Även om du känner att det skulle underlätta med en snabb överblick. Känner du att du har koll på din webbplats?

Vill du lära dig mer om Clarity kan du göra det här: läs mer om verktyget på Microsofts hemsida

Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång med Clarity på din webbplats.

/Teamet på Salgado