Messenger som försäljningskanal

”Be where your customers are.” Eller hur?

Det är förmodligen den största anledningen till att majoriteten av alla företag marknadsför sig på sociala medier. Idag är det dock många som inte har någon strategi alls för den kanal som är en av de mest använda bland sociala medier.

Visste du att ca 91% av Facebookanvändarna använder Messenger dagligen? Det är utan tvekan en av Facebooks mest använda appar och på senare tid har kanalen utvecklats så pass mycket att det är viktigt att ha en strategi för att krama ut det mesta av hela plattformen. Speciellt om du har en stor målgrupp på någon av Facebooks appar och gärna vill ha en närmare kontakt med dina kunder.

Och då har vi inte ens räknat in alla som använder Instagram DM och WhatsApp dagligen – som också tillhör Facebooks ekosystem.

Chatbot eller inte chatbot är inte själva frågan. Ibland är ordet chatbot inte helt korrekt eftersom det finns en del förutfattade meningar kring detta verktyg. Det handlar snarare om att utnyttja hela Facebooks ekosystem för att få ut maximalt av dina insatser.

Till exempel – på Facebook Ads Manager finns det en helt egen optimering för Messenger där du kan välja flera placeringar som alla bjuder in besökaren till ditt företags Messengerkanal. Jobbar du med Ads manager har du kanske sett den flera gånger men aldrig testat – eller så har du testat och konstaterat att den inte ger tillräckligt.

Messenger är en av de kanaler Facebook lägger mest fokus på inom commerce med avancerade funktioner för att effektivisera kundkontakt – och höja din marknadsföringsstrategi några knäpp. För bara några veckor sedan släppte Facebook IQ följande artikel: ”Why conversation are the future of commerce”.

I denna artikel, som backas upp av diverse undersökningar, skriver de varför conversational commerce (c-commerce) är framtiden för e-handeln. De främsta argumenten för detta är att:

  1. Du hittar nya målgrupper som handlar online på annorlunda sätt
  2. Du kan inspirera befintliga kunder att spendera mer

De undersökningar som är nämns i artikeln är visserligen inte gjorda i Sverige, utan på bredare och större marknader. Det är fortfarande intressant att se hur denna form av företagsnärvaro och strategi har levererat resultat för många e-handlare. Vi på Salgado har vårt eget case inom c-commerce som vi stolt lyfter fram för att påvisa effekterna – extra kul att detta case study är genomfört i Sverige. Läs vårt Facebook Success Story här.

Det intressanta för mig är dock inte enbart all statistik och argumentation i Facebook IQ-artikeln. Det är snarare att artikeln överhuvudtaget finns. På F8-evenemanget under 2019 förklarade Facebook att deras plattform skulle bli ”Privacy focused”. Detta betydde inte bara att integritet skulle bli ännu viktigare – utan även att privata forum, som chatt, skulle spela en större roll på plattformen och vara ett nav för de framtida funktioner som skapas och kopplas på. Om nyhetsflödet är torget där alla samlas så är messenger vardagsrummet där du själv väljer vilka som får närvara.

Och mycket inom detta har redan levererats. De allra största enligt mig är lanseringen av ”Guest Mode” – en funktion för Messenger-widgeten på hemsidor som möjliggör att även de utan ett Facebook-konto kan chatta med ditt företag på Messenger. Det andra är att de just nu levererar cross-app messaging – alltså möjligheten att chatta kors och tvärs över Messenger och Instagram DM. Läs mer om det här.

Metoden att använda konversationer som en form av marknadsföring kanske känns ovant – men en helt relevant sådan om du vill bygga en starkare relation med dina kunder, lära känna dom bättre och få ut det mesta av vad Facebooks plattform har att erbjuda.

Det blir definitivt mer relevant när Facebook flyttar fram sin position som en plattform för e-handel i samband med Facebook och Instagram Shops.

När jag konverserat med e-handlare och andra marknadsförare kring chatbotar på Messenger så är det många som efterfrågar referenser och exempel. Detta ska vi göra den 15 oktober i vårt webinar ”Chatbotar för e-handeln”. Läs mer och anmäl dig på hemsidan.

Men vi ska också förklara vidare i bloggformat hur du kan använda c-commerce och chatbotar för din e-handeln. Håll utkik!