LinkedIn introducerar Stories

LinkedIn gör en Instagram – börjar med Stories!

Ja, vi vet att Snapchat var först med formatet. Dock är Instagram den app som verkligen fått formatet att explodera i popularitet – och nu lägger LinkedIn till stories på sin plattform.

I dagsläget är nog de flesta bekanta med story-formatet som blivit allt mer vanligt på dagens sociala medie-plattformar. Just nu används formatet flitigt på både Snapchat, Instagram och Facebook, och användandet har ökat något otroligt på framförallt Instagram. Tidigare i år gick LinkedIn ut med att även deras plattform kommer haka på detta och ge sina användare möjligheten att använda story-formatet även hos dem. Hittills i år har användare från utvalda länder fått möjlighet att testa funktionen i sin mobilapp, men det återstår att se när plattformen släpper funktionen för alla. 

Först och främst, vad är en story?

När story-funktionen tog sig in i vår medievardag fick vi plötsligt möjlighet att dela vårt innehåll på ett nytt och kreativt sätt till våra följare. Detta ledde även till att vi fick möjligheten att ta del av en mer personlig bild av större profiler på sociala medier.

Story-formatet har kommit att bli ett sätt för alla användare, skulle jag vilja påstå, att dela ett mer personligt och ofiltrerat innehåll utifrån de riktlinjer som story-formatet innebär. Du kan exempelvis endast dela kortare videos och bilder som enbart ligger aktivt i 24 timmar, om dessa inte sparas i en “highlight” i din Instagramprofil. Då har både du och dina följare möjlighet att titta på dessa om och om igen. Ofta ligger fokuset på att dela snabba och enkla budskap på sin story, framförallt när det kommer till det privata bruket av formatet. 

Är du intresserad av att lära dig mer om Instagram stories och hur du lyckas bäst med ditt innehåll? Läs vårt inlägg “5 tips för att lyckas med Instagram stories”.

Hur tänker användarna?

Som sagt, nu har även LinkedIn hakat på trenden med stories, men dock inte för alla användare. Tidigare i år lanserade de funktionen på test för användare i USA, Australien, Brasilien, Kanada, Frankrike, Nederländerna och Förenade Arabemiraten och det återstår att se när resterande länders användare får ta del av LinkedIn Stories. 

Däremot diskuteras det rätt flitigt på LinkedIn, och i andra forum, huruvida denna lansering kommer att påverka LinkedIn som plattform, och om det kommer att bli en lika stor hit som formatet blev på Instagram. Diskussionerna visat att det finns tydligt delade meningar kring detta. Vissa användare ställer sig väldigt positiva till att plattformen tar in ett nytt format, medan andra är rädda att LinkedIn kommer utvecklas till att bli för likt de andra plattformarna som Facebook och Instagram – och därmed tappa charmen med plattformens syfte. 

Min spontana tankegång är att stories på Linkedin inte kommer fyllas av vardagligt innehåll från användarna, utan istället ge företag och privatpersoner möjlighet att få dela med sig av information och innehåll som rör deras kreativa och yrkesmässiga sida.

Eller vad tror ni?

/ Teamet på Salgado