Kapat företagsnamn på TikTok – så kan du skydda ditt företag

Har ni säkrat ert företagsnamn?

Numera är det viktigt att ha koll på innehåll kopplat till företagets namn för att kunna värna om varumärket på alla sociala medier.

Ett fenomen som blivit allt vanligare är att privatpersoner (främst kids) kapar företagsnamn på sociala kanaler. Det börjar som ett skämt, men kan ju såklart bli oerhört problematiskt för företaget. Dels blir det svårt att själva etablera en närvaro på kanalen, dels har företaget heller inte kontroll på vilket innehåll som börjar cirkulera i företagets namn.

Ett exempel på det är fejkprofilen @icamaxikalmar på TikTok som är skapat av en privatperson som ett prank. Det blev snabbt en växande trend och fler hoppade på och skapade liknande fejkkonton som började kommunicera med varandra (se bild). I sann TikTok-anda är det komiska inslag med musik och emojis som har väckt stort engagemang och spridits viralt. Profilen @icamaxikalmar har tagits bort på TikTok nu, men fenomenet finns kvar och allt fler kapar företagsnamn.

TikTok-Ica-Maxi TikTok-Ica-Maxi-kommentarer TikTok-Ica-Maxi-bild

I just det fallet är det tydligt att det inte är Ica Maxi själva som låg bakom profilen, men i andra fall  kan det vara svårare att förstå. Så även om du som företag finns på sociala medier kan andra komma med snarlika namn och skapa förvirring.

Vad har företag för rättigheter? 

Vi har inte lyckats hitta någon klar juridisk lösning som skyddar företaget i dessa fall, men att det är ett komplext problem verkar även de sociala medierna tycka. Instagram själva skriver att de inte kan avgöra tvister mellan tredje parter. De råder i första hand företag att ta kontakt med kontot som har gjort varumärkesintrång. Det går att läsa mer om det här: Hur anmäler jag varumärkesintrång på Instagram?

Vad kan du göra för att minimera risken att få ett kapat företagsnamn på sociala kanaler?

Här kommer vår checklista som kan vara bra att ha checkat av för att förhindra att få ett kapat företagsnamn.

  1. Ha en intern sociala medier-policy som inkluderar krishantering. Där det är tydligt för alla medarbetare vad som ska göras om det sker.
  2. Kolla upp hur det går till att anmäla konton/innehåll/kommentarer på olika sociala medier och ha en tydlig intern kommunikation om hur det görs.
  3. Det kan vara bra att ”paxa” olika företagsnamn genom att skapa flera profiler med liknande namn för att ligga steget före.
  4. Det går också att göra en varumärkesregistrering hos Patent- och registreringsverket som ger företaget mer juridiska rättigheter kopplat till varumärket.
  5. Om namnet kapas: informera er målgrupp i andra kanaler. Var transparent och förmedla att det cirkulerar falska konton och hänvisa till det riktiga kontot.

Även om man kan fnissa lite åt dessa kreativa TikTokers så kan det ju såklart innebära stora problem för företagen i fråga. Därför kan vi hjälpa våra kunder att säkra sina namn på nya kanaler. Har ni säkrat ert namn?

/Teamet på Salgado