Google Analytics 4 – Exclude Internal Traffic – Steg för steg

Steg för Steg – Exkludera intern trafik i Google Analytics 4

Det här är vår steg för steg guide till hur du exkluderar er interna trafik på er hemsida. Om ni inte exkluderar intern trafik kommer Google Analytics 4 ta med er trafik i statistiken, som då blir missvisande. Det finns olika sätt att exkludera intern trafik och vi kommer gå igenom två olika här i guiden.

Den vanligaste metoden är att sätta upp regler i GA4 för varje IP-adress. En smidigare (dock lite mer avancerad) metod är att skapa en länk som alla medarbetare sedan klickar på – vilket underlättar om många jobbar hemifrån eller från ett café.

Vi kommer nu gå igenom båda metoderna steg för steg. Häng med!

 

Exkludera intern trafik i Google Analytics 4 – Vanlig metod

⌛️ Tidsåtgång: 5 – 15 min

  1. Gå till Google Analytics 4, välj Administratör och gå till kolumnen Egendom
  2. Klicka på Dataströmmar och välj den webbström som du vill definiera intern trafik för
  3. Klicka på Ange taggningsinställningar → Visa allt (Fäll ner alternativ) → Definiera intern trafik
    Exkludera din IP adress i detta fält
  4. Skapa en regel för intern trafik som matchar IP-adresser → Spara
  5. Gå till Google Analytics → Administratör → Datainställningar → Datafilter → Klicka på Internal Traffic
  6. Ändra Filterstatus från Testning till Aktiv

Exkludera intern trafik i Google Analytics - Vanlig metod

Du kan också exkludera intern trafik genom att skapa en händelse, för att minska arbetet med insamling av IP-adresser.

 

Händelsen måste:

  • Ha parameternamnet “traffic_type”
  • Ha parametervärdet “internal”

Exkludera intern trafik - Händelseparametrar

Händelsen sätts enklast upp genom Google Tag Manager.

Exkludera intern trafik i Google Analytics – Avancerad metod

Genom att skicka en specifik länk till kollegorna blockeras de under 12 månader. Smidigt om många jobbar hemifrån eller byter arbetsplatser oftare. Denna metod förutsätter att du har Google Tag Manager installerat. Följ instruktionerna nedan!

Det finns två alternativ att göra detta på. Du kan välja att genomföra alla inställningar själv manuellt eller ladda upp fungerande taggar/utlösare/variabler från en färdig fil i Google Tag Manager.

Alternativ 1: Gör det själv i Google Tag Manager:

⌛️ Tidsåtgång: 1-3 h

    1. Skapa en förstaparts cookie med värdet “internal”
    2. Lägg till en utlösare för cookien baserat på URL
    3. Lägg till en Förstaparts cookie variabel med cookie namnet “traffic_type”
    4. Skapa en GA4 konfigurationstagg, och gå till ”Användarattribut” där
      1. Egendomens namn är “traffic_type”
      2. Värdet är “internal”
    5. Lägg till en utlösare baserat på när cookien aktiveras
    6. Gå till din GA4 konfigurationstagg, lägg till användarattribut med 
      1. Egendomens namn “traffic_type”
      2. Värde → Dynamiskt värde för din Förstaparts cookie från steg 3
    7. Förhandsgranska och spara när det fungerar
    8. Gå till Google Analytics → Administratör → Datainställningar → Datafilter → Klicka på Internal Traffic
    9. Ändra Filterstatus från Testning till Aktiv

 

Alternativ 2: Ladda upp färdigt från fil

⌛️ Tidsåtgång: 10 – 30 min

Detta alternativ förutsätter att du har GA4 installerat, och en GA4 konfigurationstagg uppsatt i GTM.

Den här metoden kräver tre grundsteg:

  1. Ladda upp taggar, utlösare, och variabler
  2. Justera detaljer och kolla att det fungerar
  3. Publicera behållaren och aktivera filtret

Följ dessa instruktioner:

  1. Ladda upp taggar, utlösare, och variabler

    1. Ladda ner filen genom att fylla i din mailadress
    2. Ladda upp filen i Google Tag Manager → Administratör → Importera Behållare → Välj behållarfil → GTM-Add-IP-Block.json (Som du nyss laddat ner)
    3. Välj vilken arbetsyta du vill ladda upp den på. (Vanligtvis väljer man “Befintlig” och ”Default”)
    4. Viktigt! Välj
      1. “Sammanfoga” och 
      2. “Byt namn på motstridiga taggar, utlösare och variabler.”
        Google Tag Manager - Behållarinställningar

        (Du kan alltid återgå och publicera en tidigare version om du råkat skriva över behållaren)
    5. Klicka på “Visa detaljerade ändringar” för att dubbelkolla att allt stämmer
      De detaljerade ändringarna ska det se ut såhär
      Granska detaljerna i Google Tag Manager

    6. Klicka på Bekräfta om detaljerna ser korrekt ut
  2. Justera detaljer och kolla att det fungerar
    1. Gå till taggen “GA4 – Block Internal IP”
    2. Välj din konfigurationstagg
      Gå till taggen GA4 konfigurationstagg (Din egen, ej importerad – namnet kan skilja sig)
    3. Lägg till Användarattribut med 
    4. Egendomens namn “traffic_type”
    5. Värde → Tryck på pusselbiten → Välj ”1st-Party Cookie – traffic_type”
      Google Analytics 4 konfigurationstagg
    6. Kontrollera att allt fungerar
      1. Välj Förhandsgranska i Google Tag Manager (Längst upp i högra hörnet)
      2. Fyll i din webbplats och lägg till “?internip som enligt bilden nedan
        Google Tag Manager förhandsvisa URL

        1. Har du lagt till ”?internip” i slutet på URLen? Gör det
        2. Tryck sen på Connect
      3. Gå till Analytics → Huvudmenyn → Administratör → DebugView
      4. Vänta tills du ser dessa event och användarattribut dyka upp på skärmen
        Google Analytics 4 blockera interntrafik händelse
  3. Publicera behållaren och aktivera filtret
    Fungerar allt som det ska enligt bilden ovan

    1. Gå till Google Tag Manager och tryck på ”Skicka” (Längst upp till höger)
    2. Gå till Google Analytics 4 → Administratör → Datainställningar → Datafilter → Klicka på Internal Traffic
    3. Ändra Filterstatus från Testning till Aktiv

Grattis!
Nu kan du filtrera och exkludera intern trafik från kollegorna genom en länk innehållandes ”?internip”, där de blockeras automatiskt under ett års tid. Klicka på länken varje år för att uppdatera, och de medarbetare som slutar ses inte som intern trafik efter ett år.

 

Frivilligt!
Ändra URLen som ska klickas på genom att ändra utlösaren “Page URL – ?internip”

 

Fann du detta värdefullt? Hoppas verkligen det!

Om det är för krångligt kan vi alltid hjälpa till, vi håller utbildningar i Google Analytics och Google Tag Manager.