Reflektion: Digitalisering inte en självklarhet

En ny ”termin” är äntligen i gång efter det långa uppehållet då Sverige går på halvfart. I måndags började skolan igen och på tåg och bussar märks det tydligt att det även är då de allra flesta är tillbaka på jobb igen.

Jag tänkte börja terminen med att dela en reflektion från min sommar: Vad mycket det finns kvar att göra när det handlar om att företag ska ta det fulla klivet till att bli digitaliserade.

Vid tre olika tillfällen har jag i sommar försökt kontakta företag för privat räkning där det visade sig att företagen i fråga har exakt noll kontaktyta via de digitala kanalerna. Berättar mer om det nedan (för den som orkar läsa så långt).

Min slutsats av dessa erfarenheter är att det finns mycket kvar att göra för en byrå som Salgado. Vi tuggar inte bara i oss första bästa förslag på digital marknadsföring som kunder själva har med sig i våra samarbeten. Vi ser till helheten och hjälper kunder att få en hel digital strategi som ger mer affärer och en bättre närvaro även i den digitala verkligheten Internet. För om en digital närvaro utanför Facebook- och Googleannonseringen är bristfällig spelar det ingen roll hur bra kampanjer vi skapar. En liknelse: det hjälper föga att ha fantastiska inkastare utanför en restaurang om besökarna väl inne i restaurangen inte får bra service. Eller som i mina tre exempel nedan: inte kan få någon mat alls. Det är alltså viktigt att hela den digitala närvaron är där och är genomtänkt.

Så för den som orkar läsa kommer här mina tre egna erfarenheter av företag som har en lång bit kvar (om de ens överlever innan de är helt utkonkurrerade av mer digitala konkurrenter). Företag som sedan länge lever som vi lär: Tänker digitalt först. Och inte förlitar sig på den lilla och allt mer krympande minoritet kunder som söker upp företag via tidningsannonser och gula sidorna i telefonkatalogen.

skylten på dörren visar att butiken är öppen men i mobilen som är i handen visar att butiken är stängd

Analogt tryckeri

Kanske inte låter så konstigt. Ett tryckeri jobbar ju med trycksaker på papper, själva antitesen till digitalisering. Men jag tänkte att det 2019 ska gå att skicka in en beställning digitalt till ett av de mer kända tryckerierna i Uppsala. Sagt och gjort. Jag beställde ett exemplar av en affisch och fick en orderbekräftelse om att den skulle vara färdig nästa dag. Jag förundrades över att summan av beställningen blev 0 kronor. Lite för bra för att vara sant tänkte jag och därför letade jag upp en mailadress dit jag kunde maila min bekräftelse och fråga vad det hela skulle kosta. Inget svar på flera dagar. Insåg att jag måste åka dit för att kolla om de ens fått in beställningen.

Skulle köra dit via Google Maps men hamnade helt fel då deras tryckeri är helt fel placerad på den tjänst som används allra mest för att hitta till företag. Jag hamnade mitt på ett gärde utan byggnader. Insåg att tryckeriet måste ligga på andra sidan järnvägen där det fanns flera byggnader och åkte runt och letade i området. Till slut hittade jag tryckeriet.

Väl där låg mycket riktigt en utskrift i A2-format klar till mig. Priset de ville ha var drygt 800 kr (!!). Tyckte det var lite magstarkt för något jag beställt utan att få veta vad det skulle kosta. Hos andra tryckerier hade samma utskrift kostat ca 300 kr, men de hade så lång leveranstid att jag inte vågade chansa då affischen var en välkomstskylt till ett bröllop inom kort. Lyckades förhandla ner priset på A2-utskriften till 465 kr vilket jag accepterade pga just tidsbristen.

Otillgänglig däckfirma

SI början av juni kontaktade jag en däckfirma via deras formulär på webbsidan för att be om pris på nya däck till två bilar. Har ännu inte fått svar. Jag köpte istället däcken på ett annat däckföretag i Uppsala som går alldeles utmärkt att kontakta via flera olika kanaler och som jag vet även satsar mycket på digital marknadsföring.

Ingen hemma online hos bilfirman

Kontaktade även en bilfirma i sommar för en förfrågan om hyra av bil och även en fråga kring inbyte av bil då jag är i färd med att köpa en ny. Skickade in förfrågan via mailadressen på företagets hemsida. Inget svar på flera dagar. Skickade då ett till mail och undrade om någon tänkt svara alls. Först då fick jag svar men då hade jag redan ordnat en hyrbil på annat håll och det där bilköpet/bilbytet kommer jag nog göra på en mer servicevänlig och modern bilfirma.

Sammanfattningsvis: Finns mycket kvar att göra

Som sagt så finns det väldigt mycket kvar att göra på digitaliseringens område. Vi märker att vi som jobbar i branschen lätt blir hemma blinda. Vi träffar så många kunder och företag som är helt med i matchen, gör all sin marknadsföring digitalt och som har en mycket tydlig digital strategi att vi ibland tänker att det är det normala. Men så upptäcker man att det verkar finnas en hel del företag där ute som har mycket kvar att göra. Och det lovar ju gott för framtiden för oss byråer som Salgado.