Annonsering på Instagram – med facit i hand

 

Instagram har lyckats väl med att hypea lanseringen av marknadsföring i kanalen på den svenska marknaden. Salgados digitala strateg Joakim Malmberg analyserar annoseringsformatets potential efter två veckor.

För två veckor sedan var det så Sveriges tur att få annonsering i Instagramflödet. Företagen är nyfikna och användarna skeptiska. I en kanal som har varit fri från annonsering så faller det sig naturligt att användarna blir allt från småirriterade till fly förbannade, men frågan är hur snabbt vi vänjer oss?

Det här bör du veta!

Du har större chans att lyckas på Instagram om du i första hand marknadsför inlägg som är varumärkesstärkande och smälter in väl med det befintliga flödet i kanalen.

Annonserna tillåter filmer om 30 sekunder, i stället för 15 sekunder, och du kan göra ett inlägg som består av fler bilder som användarna kan bläddra emellan.

Precis som på Facebook får dina bilder bara bestå av 20% text.

I annonsformaten får du en cta-knapp där du kan skicka trafik in till din sajt för att läsa mer eller dylikt.

Annonser eller inte, så är snygga bilder A och O på Instagram.

I och med att annonseringen går genom Facebooks verktyg så har du i stort samma möjligheter till segmentering som på Facebook.

Dina annonserade inlägg blir dark posts. Det vill säga att de inte syns under din profil som ditt organiska innehåll.

Precis som Instagram själva har varit tydliga med på förhand, så fungerar content marketing bättre än att ge sig på säljande budskap eller informativa bilder. Första veckan präglades av stor irritation i kommentarsfälten men också en hel del gilla-markering. Traditionella reklambanners väckte som väntat mer irritation medan välgörenhet och djurskydd fick ett bättre mottagande.

Instagram-marknadsföring FordInstagram-reklam Ford

ford.kommentarerford.kommentarer2

Som ni kan se så blev det negativa toner bland kommentarerna men gav ändå en hel del gilla. Notera även att Ford har utnyttjat modellen där man kan bläddra mellan flera bilder i en och samma inlägg genom att swipea åt sidan. Någonting som är nytt på Instagram och som bara är ett format i annonseringen.

Och så mer lyckade exempel. Förmodligen både tack vare budskapen, där folk har överseende för att ämne berör, men också för att det är bättre content marketing.

  djurskyddet.insta stoppatjuvjakten.insta

En mer positiv tongång bland kommentarerna och ett starkt utfall i fråga om gillamarkeringar WWF:s exempel.

Vi på salgado testsköt ett inlägg som vi marknadsförde för 500 kronor och jag måste säga att jag blev positivt överraskad över antalet visningar. Syftet med annonseringen var i stort att testa marknadsföringen på Instagram, även om det hela sköts genom Facebooks verktyg som vi redan känner till väl. Vi gjorde en bild som väcker igenkäning och försökte inte sälja någonting genom copyn. Så här såg inlägget och responsen ut.

skarmdump1 skarmdump2

Responsen är uppdelad på män och sedan kvinnor. Som ni kan se så blev det övervägande negativa kommentaren och även någon som genomskådade vårt syfte med att samla in data. Trots detta kan man konstatera en hel del gilla och en bra räckvidd på en lite budget. För 500 SEK visades inlägget drygt 18 000 gånger och med en ctr (click through rate) på 3,64%. Se statistiken nedan.

skarmdump3

Vår rekommendation till våra kunder ha varit att avvakta den hårda konkurrensen som har varit rådande i början och vänta till den värsta irritationen över annonser i en kanal som tidigare har varit helt reklamfri. Vi kan dock inte nog understryka vikten av att tänka identitet snarare än information. Det gäller samtliga sociala medier men särskilt på Instagram där tålamodet med reklam är lågt. Med rätt innehåll, som är varumärkesbyggande snarare än säljande, så är det helt klart en spännande plats för marknadsföring framöver.

Hör gärna av er om ni har några frågor eller anmäl dig till vår kurs HÄR! om du vill lära dig mer om Instagram.

/Salgado, genom Joakim Malmberg