Jodel ger anonymitet i sociala medier

Den tyska appen Jodel har funnits på marknaden ett tag och just nu sprider den sig som en löpeld i Uppsala och i andra svenska Universitetsstäder. Inte så konstigt med tanke på att de saluför sig som en community-app riktad till just campus-områden.

 

jodel_og_image

 

Användarna är anonyma och de meddelande man skickar ut, jodlar, når ut i en radie om 10 kilometer. Du kommunicerar alltså lokalt med människor i din närhet. Berättar anekdoter, tipsar, skvallrar och diskuterar. Interaktionen sker genom kommentarer och genom antingen tummen upp eller en tumme ner. Om ett inlägg får många tummar ner så plockas det helt enkelt bort, vilket bidrar till ett snällare klimat enligt användarna. Det är också en gardering för att slippa obekväma ämnen och extrema åsikter. Allt sådant sållas bort av sig själv.

 

Skärmavbild-2015-04-18-kl.-11.41.43-300x256

 

Storheten i kanalen ligger dock i anonymiteten och möjligheten att prata om ämnen som man kanske undviker i andra sociala forum. Det är en intressant motreaktion på ett starkt fokus på jaget, som bekant är rådande i andra medier. Lokalt har appen haft en så pass stark utveckling att Jodel lär spridas vidare.

 

Hur ser potentialen ut för företag då? Ur ett marknadsperspektiv är Jodels förutsättningar intressant. Anonymiteten kan ses som en nackdel, men kan givetvis vändas till en fördel om man kommunicerar på ett smart sätt. Den geografiska avgränsningen borde vara synnerligen intressant för företag med fysiska inrättningar. Top of mind i första hand, men potentiellt kan man även informera om särskilda erbjudanden specifika för Jodel (men då röjer man så klart sin identitet).

 

Med tanke på den snabbt växande användarskaran är det en kanal att hålla koll på.