Instagram Stories för företag

9 augusti, 2016

Instagram lanserade Stories förra veckan och blev snabbt sommarens stora snackis inom sociala medier. Hur kan du som företagare bäst använda den nya funktionen i din digitala strategi och i marknadsföringssyfte?

instagram-stories
 

Vad är stories?

Som vi diskuterat i tidigare blogginlägg är formatet Stories redan bekant för de som använder Snapchat, då Instagram har lanserat en i det närmsta exakt kopia av den konkurrerande plattformen. I korthet är Stories ett sätt att genom bilder och/eller korta videoklipp (max 10 sekunder) förmedla en dags händelseförlopp. Varje bild eller video blir en tårtbit i din historia och efter 24 timmar börjar klippen försvinna, ett efter ett, i samma ordning som du publicerade dem.

”Vanliga” Instagram, så som det har varit finns alltså kvar oförändrat, men Stories blir ett komplement och ett alternativt kommunikationssätt inom samma kanal. Till skillnad från bilder i flödet som ska vara så snygga som möjligt och noggrant redigerade med filter så är Stories ett snabbare och mer förlåtande klimat, men där det i stället blir av största vikt att berätta en relevant historia på ett kreativt och spännande sätt.

Om du är intresserad av att lära dig mer så håller vi på Salgado en workshop om Instagram Stories och Snapchat 15 september. Läs mer här!

Events och särskilda händelser

En vanlig dag i vardagslunken kanske inte blir en så bra historia men om ni är med på, eller arrangerar, ett roligt event så lämpar sig Stories särskilt väl. Berätta vart ni är, vad ni gör, vilka som är där och vad som händer.

Särskilda erbjudanden

Att innehållet på Stories bara finns tillgängligt i 24 timmar kan givetvis vara en begränsning men det kan också ge en känsla av exklusivitet och kan engagera era kunder att agera snabbt. Om du exempelvis ger ett erbjudande som bara gäller i 24 timmar, så länge storyn varar. Man kan också spara ner sin story, så att man kan publicera den i fler kanaler.

Stafettkonton

Stafettkonton är ett välbeprövat grepp på Instagram där du låter olika personer sköta Instagramkontot i en dag eller i en vecka. Stories lämpar sig väldigt väl för att ge en bättre inblick i hur en arbetsdag ser ut för olika personer inom företaget. Istället för att dela en handfull ögonblicksbilder kan du på ett mycket smidigare sätt beskriva ett händelseförlopp.

Instagram Stories är helt nytt och exakt hur Instagrams algoritm kommer att hantera stories är i dagsläget oklart. Gissningsvis kommer möjligheten att marknadsföra en Story dyka upp inom kort. Följ oss i sociala kanaler för att hålla dig uppdaterad. Precis som vanligt gäller det dock att vara relevant gentemot sina följare. Fundera ett extra varv över vad i din verksamhet som kan förmedlas i en historia och vara intressant för din målgrupp. Testa först att bygga en historia på ditt privata konto för att lära dig hur formatet fungerar. Om du har några frågor är du hjärtligt välkommen att höra av dig. Lycka till!

Skrivet av
Joakim Malmberg

Kommande events